Dnr: LPGG02/20182

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Pedagogik

Litteraturlista

Den lärande eleven - grundlärare

Gäller från och med ht 2018

 

Kurskod: LPGG02
Kursens benämning: Den lärande eleven - grundlärare
The learning pupil
Högskolepoäng: 15 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Alling, Morgan. Kriget är slut. Stockholm: Månpocket, 2011. Antal sidor: 329.

Björkdahl Ordell, Susanne & Dimenäs, Jörgen. Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik. Stockholm: Liber, 2007. Antal sidor: Valda kapitel om ca 40 sidor.

Björklid, Pia. Lärande och fysisk miljö: en kunskapsöversikt om samspelet mellan lärande och fysisk miljö i förskola och skola. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2005. Antal sidor: Valda kapitel om ca 125 sidor.

Burman, Anders (red.). Konst och lärande: essäer om estetiska lärprocesser. Huddinge: Södertörns högskola, 2014. Antal sidor: Valda kapitel om ca 40 sidor.

Eriksson-Gustavsson, Anna-Lena, Göransson, Kerstin & Nilholm, Claes (red.). Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan. Lund: Studentlitteratur, 2011. Antal sidor: 176.

Forsling, Karin. Att överbrygga klyftor i ett digitalt lärandelandskap: design och iscensättning av skriv- och läslärande i förskoleklass och lågstadium. Diss. Åbo: Åbo Akademis förlag, 2017. Antal sidor: Valda kapitel om ca 60 sidor.

Greene, Ross W. Vilse i skolan: hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt. Lund: Studentlitteratur, 2016. Antal sidor: 332.

Gärdenfors, Peter. Lusten att förstå: om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur & Kultur, 2010. Antal sidor: 284.

Hansson Stenhammar, Marie-Louise. En avestetiserad skol- och lärandekultur: en studie om lärprocessers estetiska dimensioner. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet, 2015. Antal sidor: Valda kapitel om ca 95 sidor.

Hedlin, Maria. Lilla Genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet, 2010. Antal sidor: 44.

Lindgren, Bengt & Nordström, Gert Z. Det kreativa ögat: om perception, semiotik och bildspråk. Lund: Studentlitteratur, 2009. Antal sidor: Valda kapitel om ca 30 sidor.

Lorentz, Hans & Bergstedt, Bosse. Interkulturella perspektiv: pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. Lund: Studentlitteratur, 2016. Antal sidor: Valda kapitel om ca 40 sidor.

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur, 2017 alt. 2014. Antal sidor: Valda kapitel om ca 140 sidor.

Mercer, Neil, Hennessy, Sara, & Warwick, Paul. "Dialogue, thinking together and digital technology in the classroom: Some educational implications of a continuing line of inquiry". International Journal of Educational Research. Antal sidor: 13 sidor. Publicerad online 12 oktober 2017

Phillips, D. C. & Soltis, Jonas F. Perspektiv på lärande. Lund: Studentlitteratur, 2014. Antal sidor: Valda kapitel om ca 35 sidor.

Svenska Unescorådet. Salamancadeklarationen och Salmanca +10. Stockholm: Svenska Unescorådet, 2006. Svenska Unescorådets skriftserie 2/2006. Antal sidor: 64.

UNICEF. Barnkonventionen: FN:s konvention om barns rättigheter. 1989. Antal sidor: 35.


Referenslitteratur

SFS 2010:800. Skollag. Stockholm: Utbildningsdepartementet, Regeringskansliet.

Skolverket. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Upplaga rev. 2016. Stockholm: Skolverket, 2011. Antal sidor: 281.


Ytterligare litteratur/artiklar om max 200 sidor kan tillkomma.

 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2018-02-12