Dnr: HS 2018/24

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Historia

Litteraturlista

Historia med didaktisk inriktning 5

Gäller från och med ht 2018

 

Kurskod: HIAL92
Kursens benämning: Historia med didaktisk inriktning 5
History and History Teaching 5
Högskolepoäng: 22.5 hp
Utbildningsnivå: avancerad nivå


1. Den globala nationalismen, 7,5 hp

Böcker
Anderson, Benedict R. O´G. Imagined communities: reflections on the origin and spread of nationalism. Upplaga Revised editon. London: 2016. Antal sidor: 240.

Billig, Michael. Banal Nationalism [Elektronisk resurs],. Sage Publications, 1995. Antal sidor: 200.

Enefalk, Hanna. En patriotisk drömvärld [Elektronisk resurs] : Musik, nationalism och genus under det långa 1800-talet. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, Diss, 2008. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-9267. Urval: Avslutning + Conclusion, s. 165-205

Hagerman, Maja. Det rena landet: Om konsten att uppfinna sina förfäder. Stockholm: Prisma, 2006/2011. Antal sidor: 464.

Spencer, Philip & Wollman, Howard. Red. Nations and nationalism: A reader. Edingburgh: Edinburgh University Press, 2005. Antal sidor: cirka 150. Urval (kap 3, 8, 9, 11, 12, 14)

Sörlin, Sverker. Nationalism. Upplaga 2. Lund: Studentlitteratur, 2015. Antal sidor: 95.

Artiklar och kortare texter
Blom, Ida. "Nation-Class-gender". Scandinavian Journal of History. 1996:1. Antal sidor: 16.

Osterkamp, Jana. "Imperial diversity in the village: petitions for and against the division of Galicia in 1848". Nationalities Papers. 2016. 44:5. 731-750. Antal sidor: 19.

Laine, Veera. "Contemporary Russian nationalism: the state, nationalist movements, and the shared space in between". Nationalities Papers. 2017. 45:2. 222-237. Antal sidor: 15.

Szporluk, Roman. After Empire: What? Ur dens, Russia Ukraine and the Breakup of the Soviet Union. Stanford: Hoover Institution Press, 2000. Antal sidor: 17.

Övrigt
Eventuella övriga kortare texter kan tillkomma och kommer då att finnas tillgängliga på delkursens digitala lärplattform

2. Historiedidaktiska perspektiv, 7,5 hp

Böcker
Artéus, Gunnar & Åmark, Klas (red). Historieskrivningen i Sverige. Upplaga 1. Lund: Studentlitteratur, 2012. Antal sidor: 222.

Evans. Richard J. Till historiens försvar. SNS förlag. Antal sidor: 13. Utdrag inledning. [pdf]

Johansson, Maria. Historieundervisning och interkulturell kompetens. Lic. Karlstad: Karlstad University Studies 2012:14 , 2014. s. 1-65. Antal sidor: 66.

Kjelstadli, Knut. Det förflutna är inte vad det en gång var. Lund: Studentlitteratur, 1998. s. 15-27 . Antal sidor: 13.

Sandmo, Erling. Tid för historia: en bok om historiska frågeställningar. Upplaga 1. Lund: Studentlitteratur, 2017. Antal sidor: 230.

Seixas, Peter & Morton, Tom. The Big Six Historical Thinking Concepts. Toronto: Nelson Education, 2013. Utdrag [pdf] . Antal sidor: 11.

Kapitel i bok
Danielsson Malmros. "Den historiska berättelsen i teori och praktik". I: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning. Red. Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf. Upplaga 1. Lund: Studentlitteratur, 2014. s. 177-248. Antal sidor: 71.

Hultman, Axel. "Lärares bruk av lokalhistoria". I: Historiedidaktik i Norden 9 Del 1: Historiemedvetande – historiebruk. Red. Eliasson m.fl (red: Malmö högskola och Högskolan i Halmstad 2012 s238-256. [pdf]. Antal sidor: 18.

Karlsson, Klas-Göran . "Historia, historiedidaktik och historiekultur - teori och perspektiv". I: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning. Red. Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf . Upplaga 1. Lund: Studentlitteratur, 2014. Antal sidor: 77.

Tidskriftsartiklar
Nordgren, Kenneth & Johansson, Maria. "Intercultural historical learning: a conceptual framework". Journal of Curriculum Studies. 2014 47:1. Antal sidor: 25.

Reeploeg, Silke. "Reading Material Culture in the North Atlantic: Traditional Wooden Boxes as Intercultural Objects". Journal of the North Atlantic. Special Volume 4. s. 52-60. Antal sidor: 9. [pdf]

3. Historiedidaktiska problemställningar, 7,5 hp

Kapitel i bok
Barton, K.C. "The Denial of Desire. How to Make History Education Meaningless". I: National History Standards: The Problem of the Canon and the Future of Teaching History. Red. Wilschut, A, & Symcox, L. Charlotte (NC): Information Age Publishing. s. 265-282. Antal sidor: 17. [pdf]

Nygren, T, Vinterek, M., Thorp, R, & Taylor, M. "Promoting a Historiographic Gaze through Multiperspectivity in History Teaching". I: International Perspectives on Teaching Rival Histories: Pedagogical Responses to Contested Narratives and the History Wars. Red. Åström Elmersjö, H., Clark, A & Vinterek, M. Palgrave Macmillan. s. 207-228. Antal sidor: 22. [pdf]

Tidskriftsartiklar
Nordgren, Kenneth. "How to Do Things With History: Use of History as a Link Between Historical Consciousness and Historical Culture". Theory & Research in Social Education. 2016. Antal sidor: 26. [pdf]

Wendell, Joakim. "Explaining the Third Reich: Swedish students' causal reasoning about the Nazi seizure of power in Germany". The Curriculum Journal. DOI: 10.1080/09585176.2017.1398098. Antal sidor: 18. [pdf]

Utredningar och lagar
Dessutom tillkommer kompendier, läroplaner, rapporter och material från Skolverket och Skolinspektionen med en sidoomfattning på cirka 100 sidor.

Övrig information
Utöver detta tillkommer relevant historiedidaktisk litteratur utifrån vald inriktning på examinationen, cirka 800-900 sidor.


 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2018-09-05