Dnr: HS 2018/39
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Lärare, kompletterande utbildningLitteraturlista
Leda lärande - yrkeslärareGäller från och med ht 2018
Kurskod: LPGY04 Kursens benämning: Leda lärande - yrkeslärare
Leading the learning - vocational teachersHögskolepoäng: 15 hp Utbildningsnivå: grundnivå
Dessutom tillkommer tre vetenskapliga artiklar inom området ledarskap i klassrummet, grupprocesser och konflikthantering. Artiklarna väljs i samråd med kursledningen.
Berg, G., Sundh, F., Wede, C (red) (2012). Lärare som ledare – i och utanför klassrummet. Lund: Studentlitteratur . Antal sidor: 335.
Björndal, C (2005). Det värderande ögat. Stockholm: Liber.
Christoffersen S.A. (2007). "Professionsetik som omdömesförmåga (Kap 3)". I: Professionsetik. (ss. 83-108). Red. I Christoffersen, S.A. Malmö: Gleerups. Antal sidor: 26 (pdf).
Elmeroth, E. m.fl (2012). Normkritiskt perspektiv – i skolans likabehandlingsarbete. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 135.
Embretsen, E-L (2006). Samtalskonst i praktiken. Stockholm: Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund. https://www1.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/81fd9969356536f5c1256e5a003339b3/F33FDF13F6CAACA6C125715400550D9E/$file/Samtalskonst_i_praktiken.pdf.
Hirsh, Å (2017). Formativ undervisning: Utveckla klassrumspraktiker med lärandet i fokus. Stockholm: Natur & Kultur.
Liberg, C. (2014). "Att vara lärare – den didaktiska reliefen (Kap 8)". I: Lärande skola bildning Grundbok för lärare.. Red. Lundgren, U., Säljö, R., Liberg, C. Stockholm: Natur & Kultur. Antal sidor: 20.
Sundgren, E., & Lahdenperä, P (2016). Skolans möte med nyanlända. Stockholm: Liber.
Föreläsning
Nordahl, T. (2014.03.06). Ledarskap i klassrummet. 2014 3 juni Hämtat från. http://www.pedagogvarmland.se/filmer/ledarskapiklassrummetforelasningmedthomasnordahl.Tillkommer
Ämnesdidaktisk litteratur
Fastställd av Fakultetsnämnden vid Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, 2018-08-15