Dnr: HNT 2018/8

 

Logotype of Karlstad University


Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap
Fysik

Litteraturlista

Naturvetenskap och teknik F-3

Gäller från och med ht 2018

 

Kurskod: LPGG14
Kursens benämning: Naturvetenskap och teknik F-3
Science and Technology for grade F-3
Högskolepoäng: 22.5 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Böcker
Arbetsmiljöverket. Så arbetar du med kemikalier i skolan. Senaste upplagan. Antal sidor: 137.

Elfström, Ingela. Nilsson, Bodil. Sterner, Lillemor & Wehner-Godée, Christina. Barn och naturvetenskap. Senaste upplagan. Stockholm: Liber. Antal sidor: 178.

Hamrin, Maria & Norqvist, Patrik. Fysik i vardagen. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 369.

Helldén, Gustav. Jonsson, Gunnar. Högström, Per. Karlefors, Inger & Vikström, Anna. Vägar till naturvetenskapens värld. Senaste upplagan. Stockholm: Liber. Antal sidor: 260.

Holm, Fredrik. Miljöboken. Senaste upplagan. Free book. Hämtas från: http://www.freebook.se/wp-content/uploads/2018/05/MB_webb_2016.pdf (2018-08-14). Antal sidor: 124.

Johansson, Myrtel och Sandström, Maria. Undervisa i teknik – för lärare F-6. Senaste upplagan. Stockholm: Gleerups. Antal sidor: 168.

Löfgren, Bo. Design och produktutveckling. Senaste upplagan. Stockholm: Liber. Antal sidor: 139.

Persson, Christel & Persson, Torsten. Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 216.

Sundin, Bosse. Den kupade handen. Senaste upplagan. Falun: Carlsson Bokförlag. Antal sidor: 362.

Rapporter
Andersson et al. Att förstå naturen – från vardagsbegrepp till kemi. Hämtas från: https://www.researchgate.net/publication/267846351_ATT_FORSTA_NATUREN_-_FRAN_VARDAGSBEGREPP_TILL_KEMI_sex_'workshops (2018-08-14).

Andersson, B. & Bach, F. NA-spektrum 14. Göteborgs universitet: Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, (2010). Hämtas från: https://idpp.gu.se/intresseomraden/naturvetenskap-och-teknik/resurser-for-larare/na-spektrum (2018-08-14).

Andersson, Kristina. Lärare för förändring - att synliggöra och utmana föreställningar om naturvetenskap och genus. Linköping: FontD, Linköpings universitet, (2011). Antal sidor: 84.

Nordlab-SE modul 1, 11-16. Hämtas från: https://idpp.gu.se/intresseomraden/naturvetenskap-och-teknik/resurser-for-larare/nordlab.se. (2018-08-14).

Skolverket. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 reviderad 2018. (2018). Hämtad från: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3975 (2018-08-14).

Stockholms universitet. Kemiskafferiet. (2002). Hämtas från: http://www.krc.su.se/utbildningsmaterial/f-3/publikationer/kemiskafferiet/kemiskafferiet-1.359733 (2018-08-14).

Svensson, Maria. Att urskilja tekniska system: didaktiska dimensioner i grundskolan. Norrköping: Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet. Hämtas från: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:382726/FULLTEXT01. Antal sidor: 74.


Artiklar och annat material tillkommer.


 

Fastställd av Fakultetsnämnden vid Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, 2018-08-14