Reg No: HS 2018/32

 

Logotype of Karlstad University


Faculty Board of Arts and Social Sciences
Sociology

Course Reading

The Sociological Context of Spatial Social Planning II

Valid from autumn semester 2018

 

Course Code: SOGB60
Course Title: The Sociological Context of Spatial Social Planning II
Samhällsplanerarens sociologiska kontext II
Credits: 7.5
Degree Level: Bachelor


Books
Appadurai, Arjun. Modernity at large. Cultural dimensions of globalization. Minneapolis, Minnesota: University of Minnesota Press. Kapilet 1-2. Pages: 47.

de los Reyes, Paulina & Hörnqvist, Magnus. Bortom kravallerna: konflikt, tillhörighet och representation i Husby. Stockholm: Stockholmia. Utvalda kapitel. Pages: 70.

Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik (red). Ett delat samhälle : makt, intersektionalitet och social skiktning. Malmö: Liber, 2016. Ca. 165 s. i urval för kursen . Pages: 219.

Elias, Norbert & Scotson, John L. Etablerade och outsiders. Lund: Arkiv förlag, 2010. Pages: 293.

Johansson, Thomas & Lalander, Philip. Vardagslivets socialpsykologi. Stockholm: Liber, 2013. Ca. 150 s. i urval för kursen . Pages: 215.

Lidskog, Rolf. Staden, våldet och tryggheten: om social ordning i ett mångkulturellt samhälle. Göteborg: Daidalos, 2006. Pages: 330.

Rosa, Hartmut. Acceleration, modernitet och identitet: tre essäer. Göteborg: Daidalos, 2014. Pages: 154.

Compendia
Mänskliga rättigheter på hemmaplan – inspiration för arbetet i kommunen.. http://www.do.se/globalassets/stodmaterial/stod-inspiration-manskliga-rattigheter-kommun2.pdf (2018-07-05).

Vägar till rättigheter – en inspirationsbok i lokalt antidiskrimineringsarbete.. s.10-21. http://www.do.se/globalassets/stodmaterial/stod-vagar-rattigheter2.pdf (2018-07-05).

Articles
Krekula, C., Närvänen, A-L. & Näsman, E. 2005. "Ålder i intersektionell analys". Kvinnovetenskaplig tidskrift. 2-3.05.. s.81-94 . https://scholar.google.se/scholar?hl=sv&as_sdt=2005&sciodt=0%2C5&cites=636447367886330869&scipsc=&q=%C3%85lder+i+intersektionell+analys&btnG= (2018-07-05).


 

Approved by the Faculty Board of Arts and Social Sciences, 3 July 2018