Dnr: HS 2018/38

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Svenska språket

Litteraturlista

Svenska för grundlärare i årskurs 4-6

Gäller från och med ht 2018

 

Kurskod: LPGG09
Kursens benämning: Svenska för grundlärare i årskurs 4-6
Swedish for teaching in grades 4-6
Högskolepoäng: 30 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Delkurs 1: Introduktion till svenskämnet, 3 hp

Artiklar, företrädesvis i elektronisk form av högst 100 sidor tillkommer.

Erixon, Per-Olof. "Svenskämnet i ett nytt medieekologiskt sammanhang". I: Svenskämnet i går, i dag och i morgon. Red. Skar, Gustaf & Tengberg, Michael. Stockholm: Svensklärarföreningens årsskrift 2012. Sid. 178-193.

Josephsson, Olle. "Språkvetenskapen och svenskämnet i hundraårsperspektiv". I: Svenskämnet i går, i dag och i morgon. Red. Skar, Gustaf & Tengberg, Michael. Stockholm: Svensklärarföreningens årsskrift 2012. Sid. 81-99.

Liberg, Caroline. "Svenska med didaktisk inriktning". I: Svenskämnet i går, i dag och i morgon. Red. Skar, Gustaf & Tengberg, Michael. Stockholm: Svensklärarföreningens årsskrift 2012. Sid. 100-114.

Skolinspektionen. Kunskapsöversikt - Kvalitetsgranskning av ämnet svenska i årskurs 4-6. Stockholm: Skolinspektionen, 2014. https://www.skolinspektionen.se/globalassets/0-si/01-inspektion/kvalitetsgranskning/svenska-2015/kunskapsoversikt-svenska-2015.pdf.

Skolverket. Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Tillgänglig som PDF på www.skolverket.se.

Skolverket. Kursplan i svenska för grundskolan. Tillgänglig som PDF på www.skolverket.se.

Svedner, Per-Olov. "Skrivet om svenskämnet - då och nu. En återblick ". I: Svenskämnet i går, i dag och i morgon. Red. Skar, Gustaf & Tengberg, Michael. Stockholm: Svensklärarföreningens årsskrift 2012. Sid. 115-129.


Referenslitteratur

Svenska skrivregler. Red. Red. Ola Karlsson. Stockholm: Liber, 2017. (4:e uppl.). ISBN ISBN 978-91-47-11149-7. *Återkommer i fler delkurser.

Strömquist, Siv. Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerups, 2008. ISBN 978-91-40-66420-4. Antal sidor: 248. Handbok. *Återkommer i fler delkurser .

Delkurs 2: Språk-, läs- och skrivutveckling, 10,5 hp

Artiklar, företrädesvis i elektronisk form av högst 100 sidor tillkommer.

Eriksson, Jessica, Grönvall, Camilla & K. Johansson, Annelie. Kreativ grammatikundervisning från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Columbus Förlag, 2017. ISBN 978-91-856-1734-0. Antal sidor: 248.

Gibbons, Pauline. Stärk språket stärk lärandet. Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2010. Antal sidor: 208.

Josefsson, Gunlög. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur, 2009 (2 uppl.). ISBN 978-91-440-5204-5. Antal sidor: 252.

Jönsson, Karin (red.). Bygga broar och öppna dörrar. Att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola. Stockholm: Liber AB, 2009. Urval, ca. 50 sidor. (Återkommer i fler delkurser).

Liberg, Caroline, Lorentzen, Rutt Tröite & Smidt, Jon (red). Det nödvändiga skrivandet - om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen. Stockholm: Liber AB, 2010. (Urval). Antal sidor: 284.

Norberg Brorson, Birgitta. Srivandets makt. Om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne. Stockholm: Liber AB, 2009. Antal sidor: 196.

Norrby, Catrin & Håkansson, Gisela. Introdukton till sociolingvistik. Lund: Studentlitteratur, 2015. (2:a uppl.). Sid. 11-241. ISBN 978-91-44-10690-8.

Rasmusson, Maria. Det digitala läsandet [elektronisk resurs] : begrepp, processer och resultat. Diss. (sammanfattning). Härnösand: Mittuniversitetet , 2015. Tillgänglig på Internet: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:770228/FULLTEXT01.pdf.

Skolverket. Kursplan i svenska för grundskolan. Tillgänglig som PDF på www.skolverket.se.

Tjernberg, Catharina. Framgångsrik läs- och skrivundervisning: en bro mellan teori och praktik. Stockholm: Natur & Kultur, 2013. (1:a utgåvan). ISBN 978-91-27-13738-7.

Tjernberg, Catharina. Skrivundervisning: processinriktat skrivande i klassrummet. Stockholm: Natur & Kultur, 2016. (1:a utgåvan). ISBN 978-91-27-14093-6.


Referenslitteratur

Svenska skrivregler. Red. Ola Karlsson. Stockholm: Liber, 2017. (4:e uppl.). ISBN 978-91-47-11149-7. *Återkommer i fler delkurser .

Strömquist, Siv. Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerups, 2008. ISBN 978-91-40-66420-4. Antal sidor: 248. Handbok.*Återkommer i fler delkurser .

Delkurs 3: Barnlitteratur, 10,5 hp

Artiklar, företrädesvis i elektronisk form av högst 100 sidor tillkommer.

Strömquist, Siv. Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerups, 2008. ISBN 978-91-40-66420-4. Antal sidor: 248. Handbok. *Återkommer i flera delkurser.

Facklitteratur
Boglind, Ann & Nordenstam, Anna. Från fabler till manga. Malmö: Gleerups, 2010. Antal sidor: 472. (Att ej blanda ihop med Från fabler till manga 2).

Chambers, Aidan. Böcker inom oss och omkring oss. Älvsjö: X publishing, 2011. Antal sidor: 293.

Dysthe, Olga. Att skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur, 2011. Antal sidor: Ca. 50. (Återkommer i fler delkurser).

Nikolajeva, Maria. Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur, 2004. (Urval). Antal sidor: Ca. 50. (Ny, mycket reviderad upplaga).

Persson, Magnus (red.). Populärkulturen och skolan. Lund: Studentlitteratur, 2000. Sid. 15-137. Antal sidor: 122.

Skolverket. Kursplan i svenska för grundskolan. Tillgänglig som PDF på www.skolverket.se.

Wolf, Lars. Till dig en blå tussilago. Att läsa och skriva lyrik i skolan. Lund: Studentlitteratur, 2004. (2:a uppl.). Antal sidor: 185.

Skönlitteratur
Ett antal skönlitterära och multimodala texter från olika tider och olika genrer, ca. 2500 sidor enligt lärares anvisning.


Referenslitteratur

Analyser. Lund: Studentlitteratur, 2017.

Andersson, Maria & Druker, Elina (red.). Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur.

Kåreland, Lena. Barnboken i samhället. Lund: Studentlitteratur, 2013.

Warnqvist, Åsa (red.). Samtida svensk ungdomslitteratur. Lund: Studentlitteratur, 2017.

Delkurs 4: Att undervisa i svenskämnet, 6 hp

Artiklar, företrädesvis i elektronisk form av högst 100 sidor tillkommer.

Dysthe, Olga. Att skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur, 2011. Antal sidor: Ca. 50. (Återkommer i fler delkurser).

Jönsson, Anders. "Likvärdig bedömning och nationella prov". I: Skola och samhälle. 2011/26/9. http://www.skolaochsamhalle.se/lararutbildning/anders-jonsson-likvardig-bedomning-och-nationella-prov/.

Jönsson, Karin (red.). Bygga broar och öppna dörrar. Att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola. Stockholm: Liber AB, 2009. Antal sidor: Ca. 100. Kapitel 2-5. (Återkommer i fler delkkurser).

Lundahl, Christian. Bedömning för lärande. Stockholm: Norstedts, 2011. Antal sidor: 208.

Skolverket. Att läsa och skriva - forskning och beprövad erfarenhet. 2007. (Kap. 4). Tillgängllig som PDF på www.skolverket.se.

Skolverket. Kunskapsbedömning. Vad, hur och varför?. 2011. Tillgänglig som PDF på www.skolverket.se.

Skolverket. Kursplan i svenska för grundskolan. Tillgänglig som PDF på www.skolverket.se.

Skolverket. Nya språket lyfter. Diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk. 2011. Tillgänglig som PDF på www.skolverket.se.

Stensson, Britta. Mellan raderna. Strategier för en tolkande läsundervisning. Göteborg: Daidalos, 2006. Antal sidor: 160.

Strömquist, Siv. Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerups, 2008. ISBN 978-91-40-66420-4. Antal sidor: 248. Handbok. *Återkommer i fler delkurser.

Skönlitteratur
Skönlitterära texter, ca. 350 sidor enligt lärares anvisning.


 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2018-06-15