Dnr: HS 2017/54
Lärarutbildningsnämnden
Lärare, kompletterande utbildningLitteraturlista
Den lärande eleven - KPUGäller från och med vt 2018
Kurskod: LPGK02 Kursens benämning: Den lärande eleven - KPU
The learning PupilHögskolepoäng: 15 hp Utbildningsnivå: grundnivå
Specifik ämnesdidaktisk litteratur tillkommer (ca 600 s). Bestäms i samråd med ämnesdidaktiklärarna.
Ett urval vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer. Antal sidor ca 300.
Böcker
Styrdokument för relevant verksamhet/ämneAtt förstå ungdomars identitetsskapande. En inspirations- och metodbok. Red. Sorbring E, Andersson Å, Molin M. Stockholm: Liber, 2014. Antal sidor: 336.
Gustavsson, Bernt. Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2002. Antal sidor: 125.
Göransson, K. & Nilholm, C. Inkluderande undervisning: vad kan man lära av forskningen? FoU skriftserie nr 3 . Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013. Antal sidor: 35.
Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger, Liberg, Caroline. Lärande, skola, bildning; grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. Antal sidor: ca 100 sidor av 759.
Nagel, Jennifer. Knowledge: a a very short introduction. Oxford: Oxford university Press, 2014. Antal sidor: 152.
Nilholm. C. Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven. Pedagogisk Forskning i Sverige. 10(2), 124-138, 2005.
Persson, B. & Persson, E. Inkludering och måluppfyllelse- att nå framgång med alla elever (Antal sidor 180). Stockholm: Liber AB, 2012.
Philips, Dennis.C och Soltis, Jonas F. Perspektiv på lärande . Lund: Studentlitteratur, 2014. Antal sidor: 180.
Selander, Staffan. Designs for learning: A theoretical perspective. Designs for Learning 1(1), 10-23. 2008.
ReferenslitteraturLitteratur rekommenderad av föreläsarna
Relevant material från Skolverket
Lärares yrkesetik - Lärarförbundet/LR
Reviderad 2018-06-20
Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2017-12-07