Reg No: HS 2018/22
Faculty Board of Arts and Social Sciences
Special EducationCourse Reading
Special Education BValid from autumn semester 2018
Course Code: SPGBH3 Course Title: Special Education B
Specialpedagogik BCredits: 30 Degree Level: Bachelor
Subcourse 1
Additional articles
Ahlberg, Ann. Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik; att bygga broar. Stockholm: Liber, 2015. Pages: 192.
Andersson, Gunvor. "Utvecklingsekologi och sociala problem". In: Perspektiv på sociala problem. Edited by Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans. Stockholm: Natur & Kultur, 2013. Pages: 15.
Ekström, Bo-Lennart. Kontroversen om DAMP. En kontroversstudie av vetenskapligt gränsarbete och översättning mellan olika kunskapsparadigm. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet, Utbildningsvetenskapliga Institutionen, 2012. Kap. 1, 2 och 9. Pages: 47.
Gustavsson, Anders (red.). Delaktighetens språk. Lund: Studentlitteratur, 2004. Pages: Valda delar om ca 80 sidor.
Helldin, Rolf & Sahlin, Birgitta (red.). Etik i specialpedagogisk verksamhet. Lund: Studentlitteratur, 2010. Pages: Valda delar om ca 80 sidor.
Lindqvist, Gunilla & Nilholm, Claes. "Promoting inclusion? ‘Inclusive’ and effective head teachers’ descriptions of their work". European Journal of Special Needs Education. 2014/29/1. s.74-90.
Nilholm, Claes. Barn och elever i svårigheter: en pedagogisk utmaning. Lund: Studentlitteratur, 2012. Pages: 152.
Nilholm, Claes & Göransson, Kerstin. Inkluderande undervisning: vad kan man lära av forskningen?. Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten. Pages: 98.
Nylander, Erik, Bernhard, Dörte, Rahm, Lina & Andersson, Per. Olika tillsammans: En kartläggning av folkhögskolors lärmiljöer för deltagare med funktionsnedsättningar. Linköping: Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet, 2015. Studier av vuxenutbildning och folkbildning Nr. 7. Pages: 67.
Socialstyrelsen. Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa. Stockholm: Socialstyrelsen, 2003. Pages: 275.
Svenaeus, Fredrik. Homo Patologicus: Medicinska diagnoser i vår tid. Hägersten: Tankekraft Förlag, 2013. Pages: 218.
Söder, Mårten & Hugemark, Agneta (red.). Bara funktionshindrad?: funktionshinder och intersektionalitet. Malmö: Gleerups utbildning, 2016. Pages: 239.
Subcourse 2
Ahlberg, Ann (red.). Specialpedagogisk forskning: en mångfasetterad utmaning. Lund: Studentlitteratur, 2009. Pages: 368.
Bryman, Alan. Kvantitet och kvalitet i samhällsvetenskaplig forskning. Lund: Studentlitteratur, 1997. Pages: 229.
Patel, Runa & Davidson, Bo. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur, 2011. Pages: 149.
Vetenskapsrådet. God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2017. Pages: 129.
Vetenskapsrådet. Tre forskningsöversikter inom området specialpedagogik/inkludering. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2015. Pages: 210.
Literature chosen in cosultation with lecturer
Pages: ca 500-1000 sidor.
Approved by the Faculty Board of Arts and Social Sciences, 19 June 2018