Reg No: HS 2018/22

 

Logotype of Karlstad University


Faculty Board of Arts and Social Sciences
Special Education

Course Reading

Special Education B

Valid from autumn semester 2018

 

Course Code: SPGBH3
Course Title: Special Education B
Specialpedagogik B
Credits: 30
Degree Level: Bachelor


Subcourse 1

Additional articles

Ahlberg, Ann. Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik; att bygga broar. Stockholm: Liber, 2015. Pages: 192.

Andersson, Gunvor. "Utvecklingsekologi och sociala problem". In: Perspektiv på sociala problem. Edited by Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans. Stockholm: Natur & Kultur, 2013. Pages: 15.

Ekström, Bo-Lennart. Kontroversen om DAMP. En kontroversstudie av vetenskapligt gränsarbete och översättning mellan olika kunskapsparadigm. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet, Utbildningsvetenskapliga Institutionen, 2012. Kap. 1, 2 och 9. Pages: 47.

Gustavsson, Anders (red.). Delaktighetens språk. Lund: Studentlitteratur, 2004. Pages: Valda delar om ca 80 sidor.

Helldin, Rolf & Sahlin, Birgitta (red.). Etik i specialpedagogisk verksamhet. Lund: Studentlitteratur, 2010. Pages: Valda delar om ca 80 sidor.

Lindqvist, Gunilla & Nilholm, Claes. "Promoting inclusion? ‘Inclusive’ and effective head teachers’ descriptions of their work". European Journal of Special Needs Education. 2014/29/1. s.74-90.

Nilholm, Claes. Barn och elever i svårigheter: en pedagogisk utmaning. Lund: Studentlitteratur, 2012. Pages: 152.

Nilholm, Claes & Göransson, Kerstin. Inkluderande undervisning: vad kan man lära av forskningen?. Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten. Pages: 98.

Nylander, Erik, Bernhard, Dörte, Rahm, Lina & Andersson, Per. Olika tillsammans: En kartläggning av folkhögskolors lärmiljöer för deltagare med funktionsnedsättningar. Linköping: Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet, 2015. Studier av vuxenutbildning och folkbildning Nr. 7. Pages: 67.

Socialstyrelsen. Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa. Stockholm: Socialstyrelsen, 2003. Pages: 275.

Svenaeus, Fredrik. Homo Patologicus: Medicinska diagnoser i vår tid. Hägersten: Tankekraft Förlag, 2013. Pages: 218.

Söder, Mårten & Hugemark, Agneta (red.). Bara funktionshindrad?: funktionshinder och intersektionalitet. Malmö: Gleerups utbildning, 2016. Pages: 239.

Subcourse 2

Ahlberg, Ann (red.). Specialpedagogisk forskning: en mångfasetterad utmaning. Lund: Studentlitteratur, 2009. Pages: 368.

Bryman, Alan. Kvantitet och kvalitet i samhällsvetenskaplig forskning. Lund: Studentlitteratur, 1997. Pages: 229.

Patel, Runa & Davidson, Bo. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur, 2011. Pages: 149.

Vetenskapsrådet. God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2017. Pages: 129.

Vetenskapsrådet. Tre forskningsöversikter inom området specialpedagogik/inkludering. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2015. Pages: 210.

Literature chosen in cosultation with lecturer
Pages: ca 500-1000 sidor.


 

Approved by the Faculty Board of Arts and Social Sciences, 19 June 2018