Reg No: HS 2017/52

 

Logotype of Karlstad University


Faculty Board of Arts and Social Sciences
Swedish as a Second Language

Course Reading

Content, Methods and Assessment

Valid from autumn semester 2017

 

Course Code: S2GA06
Course Title: Content, Methods and Assessment
Innehåll, arbetssätt och bedömning
Credits: 7.5
Degree Level: Bachelor


Books
Abrahamsson, T. & Bergman, P. Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS Förlag, 2014.

Gibbons, P. Stärk språket, stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2016. OR: Gibbons, P. Lyft språket lyft tänkandet – Språk och lärande. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2013.

Johansson, B. & Sandell Ring, A. Låt språket bära: genrepedagogik i praktiken. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2012. s. 17-68.

Skolverket. Få syn på språket – Ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen. Stockholm: Skolverket, 2012. Available to download from the web

Skolverket. Greppa språket. Stockholm: Skolverket, 2012.

Skolverket. Gy11. Ämnesplan för Svenska som andraspråk. Stockholm: Skolverket. 2011.

Skolverket. Kursplan för kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare. Stockholm: Skolverket, 2012.

Skolverket. Lgr11 Kursplan för svenska som andraspråk. Stockholm: Skolverket. 2011.

Skolverket. Nya språket lyfter - diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 1-6. 2012.

Skolverket. Språket på väg - ett diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans 7-9. 2012.

Wiliam, D. & Leahy, S. Handbok i formativ bedömning – strategier och praktiska tekniker. Stockholm: Natur & Kultur, 2015.

Chapter in a book
Brännmark, T. "Samarbetsinlärning för individanpassning". In: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Edited by Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s. 285-296.

Engström, L. "TPR - en beskrivning av metoden med konkreta exempel". In: Svenska som andraspråk. Lärobok 3. Edited by Cerú, E. Stockholm: Natur & Kultur och Utbildningsradion, 1993. s 72-76, 85-91 (erhålles via lärare).

Enström, I. "Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. S. 169-195.

Fejes, A. "Vuxenutbildningens utmaningar i migrationens tidevarv". In: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Edited by Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s.310-322.

Kindenberg, B & Nygård Larsson, P. "Ämnesspråk och ämnesspecifika aktiviteter i skolan". In: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Edited by Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s.129-141.

Kuyumcu E. "Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s. 605-631 .

Liberg, C. "Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar". In: Symposium 2000. Ett andraspråkperspektiv på lärande. Edited by Nauclér, K. Stockholm: Nationellt Centrum HLS Förlag, 2000. s. 108-128. Available to dowload from the web

Olofsson, M., Sjöqvist, L. "Bedömning i svenska som andraspråk". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. S. 685-723.

Sellgren, M. "Smågruppssamtal som en resurs för tänkande och lärande". In: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Edited by Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s. 222-234.


Reference Literature

Bergman, Sjöqvist m fl. Två flugor i en smäll. Att lära på sitt andra språk. Lund: Liber, 2001.

Bjerregaard, M. & Kindenberg, B. Språkutvecklande So-undervisning - strategier och metoder för högstadiet. Stockholm: Natur och kultur, 2015.

Skolverket. Bygga svenska - ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling. Stockholm: Skolverket, 2016. Available to download online as pdf.

Vestlin L. (red.). Kunskap, språk och identitet. Att undervisa flerspråkiga elever i F-6. Malmö: Lärarförbundets förlag, 2013.


 

Approved by the Faculty Board of Arts and Social Sciences, 26 June 2017