Reg No: HS 2018/37

 

Logotype of Karlstad University


Faculty Board of Arts and Social Sciences
Swedish as a Second Language

Course Reading

Swedish as a Second Language I

Valid from autumn semester 2018

 

Course Code: S2GA01
Course Title: Swedish as a Second Language I
Svenska som andraspråk I
Credits: 30
Degree Level: Bachelor


Subcourse 1: Migration, culture and communication, 7,5 hp

Fiction according to the teacher's instructions

Books
Bouakaz, L. Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor. Lund: Studentlitteratur, 2009. s. 113-122. Provided by instructor.

Elmeroth, E. Etnisk maktordning i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 2018. Pages: Enligt lärarens anvisningar.

Elmeroth, E. & Häge, J. Flyktens barn - medkänsla, migration och mänskliga rättigheter. Lund: Studentlitteratur, 2016. According to the professor's instructions

Landmark, D. & Wiklund, I. Litteraturen, språket, världen. Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning. Lund: Studentlitteratur, 2012. According to the teacher's instructions.

Stier, J. & Sandström Kjellin, M. Interkulturellt samspel i skolan. Lund: Studentlitteratur, 2009.

Chapter in a book
Axelsson, M. "Flerspråkighet och lärande". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s. 567-571. Provided by instructor.

Bunar, N. "Det osynliga föräldraskapets nätverk, länkar och broar". In: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Edited by Bunar, N. Stockholm: Natur och Kultur, 2015. s. 214-262.

Juvonen, P. "Lärarröster om direktplacering". In: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering . Edited by Bunar, N. Stockholm : Natur och Kultur, 2015. s.139-176.

Nilsson Folke, J. "Från inkluderande exkludering till exkluderande inkludering". In: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Edited by Bunar, N. Stockholm: Natur och Kultur, 2015. s 37-80.

Reports
Skolverket. Allmänna råd om utbildning för nyanlända elever. Stockholm: Skolverket, 2016.


Reference Literature

Franzén, E.C. Att bryta upp och byta land. Stockholm: Natur och Kultur, 2001.

Gardell, M. Islamofobi. Stockholm: Leopard förlag, 2010.

Herlitz, G. Kulturgrammatik. Uppsala: Uppsala Publishing House, 2007.

Illman, R. & Nynäs, P. Kultur, människa, möte - ett humanistiskt perspektiv. Lund: Studentlitteratur, 2017.

Wellros, S. Språk, kultur och social identitet. Lund: Studentlitteratur, 1998.

Subcourse 2: Swedish - a second language, 7,5 hp

Books
Andersson, L-G. Språktypologi och språksläktskap. Edition 4. Stockholm: Liber AB, 2001.

Bolander, M. Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber, 2012.

Kjellin, O. Uttalet, språket och hjärnan. Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2002.

Rehnqvist, G. & Svensson G. Lära om språk. Malmö: Gleerups, 2011. s. 6-71, 149-187.

Thorén, B. Svensk fonetik för andraspråkundervisningen. Stockholm: Vulkan, 2014.

Chapter in a book
Bannert, R. "Ordstruktur och prosodi". In: Svenska i invandrarperspektiv. Edited by Hyltenstam, K. Lund: Liber Läromedel, 1979. S. 132-173.

Holmegaard, M. & Källström, R. "Uttal och uttalsundervisning". In: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärobok 2. Edited by Cerú, E. Stockholm: Natur & Kultur, 1993. S. 201-223.

Philipsson, A. "Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv". In: Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.121-150.


Reference Literature

Engstrand, O. Fonetikens grunder. Lund: Studentlitteratur, 2004.

Enström, I. Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2010.

Josefsson, G. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur, 2009.

Josefsson, G. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Övningar med facit och kommentarer. Lund: Studentlitteratur, 2009.

Källström, R. Svenska i kontrast. Tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Edition 1. Lund: Studentlitteratur, 2012.

Subcourse 3: Bilingual development, 7,5 hp

In addition, there will be approximately 30 pages of photocopied articles according to instructions of the teacher.

Books
Cummins, J. Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Stockholm: Natur och Kultur, 2017. s. 121-181.

Dahl, Ö. Språkets enhet och mångfald. Lund: Studentlitteratur, 2007. According to the teacher's instructions.

Håkansson, G. Tvåspråkighet hos barn i Sverige. Lund: Studentlitteratur, 2003.

Skolverket. Greppa flerspråkigheten. Stockholm: Skolverket, 2018. According to the teacher's instructions. Available online as pdf.

Skolverket. Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Stockholm: Skolverket, 2012. Enligt lärares anvisningar. Available to download from the web.

Skolverket. Studiehandledning på modersmålet - att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever . Stockholm: Skolverket, 2015. Available to download from the web.

Chapter in a book
Abrahamsson, N. & Hyltenstam, K. "Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.221-258.

Axelsson, M. "Flerspråkighet och lärande". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.547-578.

Bijvoet, E. & Fraurud, K. "’Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.369-396.

Hyltenstam, K. & Milani, T.M. "Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar". In: Flerspråkighet – en forskningsöversikt. Edited by Hyltenstam, K., Axelsson, M., & Lindberg, I. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2012. s.17-152. Available to download as a pdf on the web.

Jonsson, R. "Inget tjafs och inget bråk - om skötsam svenskhet och ordningsstörande förortsslang ". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund : Studentlitteratur, 2013. s. 397-414.


Reference Literature

Milani, T. M. "Språkideologiska debatter i Sverige. ". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.343-367.

Stroud, C. "Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.313-342.

Weber, J. J., & Horner, K. Introducing multilingualism: a social approach . London: New York: Routledge, 2012.

Subcourse 4: Contents, methods and assessment, 7,5 hp

Books
Abrahamsson, T. & Bergman, P. Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS Förlag, 2014.

Gibbons, P. Stärk språket, stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2016. OR: Gibbons, P. Lyft språket lyft tänkandet – Språk och lärande. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2013.

Johansson, B. & Sandell Ring, A. Låt språket bära: genrepedagogik i praktiken. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2012. s. 17-68.

Skolverket. Få syn på språket – Ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen. Stockholm: Skolverket, 2012. Available to download from the web

Skolverket. Greppa språket. Stockholm: Skolverket, 2012. Enligt lärares anvisningar.

Skolverket. Gy11. Ämnesplan för Svenska som andraspråk. Stockholm: Skolverket. 2011.

Skolverket. Kursplan för kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare. Stockholm: Skolverket. 2012.

Skolverket. Lgr11 Kursplan för svenska som andraspråk. Stockholm: Skolverket. 2011.

Skolverket. Nya språket lyfter - diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 1-6. 2012.

Skolverket. Språket på väg - ett diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans 7-9. 2012.

Wiliam, D. & Leahy, S. Handbok i formativ bedömning – strategier och praktiska tekniker. Stockholm: Natur & Kultur, 2015.

Chapter in a book
Brännmark, T. "Samarbetsinlärning för individanpassning". In: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Edited by Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s. 285-296.

Engström, L. "TPR - en beskrivning av metoden med konkreta exempel". In: Svenska som andraspråk. Lärobok 3. Edited by Cerú, E. Stockholm: Natur & Kultur och Utbildningsradion, 1993. s.72-76, 85-91.

Enström, I. "Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.169-195.

Fejes, A. "Vuxenutbildningens utmaningar i migrationens tidevarv". In: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Edited by Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s. 310-322.

Kindenberg, B & Nygård Larsson, P. "Ämnesspråk och ämnesspecifika aktiviteter i skolan". In: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Edited by Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s.129-141.

Kuyumcu E. "Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund : Studentlitteratur, 2013. s. 605-631 .

Liberg, C. "Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar". In: Symposium 2000. Ett andraspråkperspektiv på lärande. Edited by Nauclér, K. Stockholm: Nationellt Centrum HLS Förlag, 2000. s. 108-128. Available to dowload from the web

Olofsson, M., Sjöqvist, L. "Bedömning i svenska som andraspråk". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. S. 685-723.

Sellgren, M. "Smågruppssamtal som en resurs för tänkande och lärande". In: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Edited by Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s. 222-234.


Reference Literature

Bergman, Sjöqvist m fl. Två flugor i en smäll. Att lära på sitt andra språk. Lund: Liber, 2001.

Bjerregaard, M. & Kindenberg, B. Språkutvecklande So-undervisning - strategier och metoder för högstadiet. Stockholm: Natur och kultur, 2015.

Skolverket. Bygga svenska - ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling. Stockholm: Skolverket, 2016. Available to download online as pdf.

Vestlin L. (red.). Kunskap, språk och identitet. Att undervisa flerspråkiga elever i F-6. Malmö: Lärarförbundets förlag, 2013.


 

Approved by the Faculty Board of Arts and Social Sciences, 19 June 2018