Dnr: HS 2018/37

 

Logotype of Karlstad University


Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Svenska som andraspråk

Litteraturlista

Svenska som andraspråk I

Gäller från och med ht 2018

 

Kurskod: S2GA01
Kursens benämning: Svenska som andraspråk I
Swedish as a Second Language I
Högskolepoäng: 30 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Delkurs 1: Migration, kultur och kommunikation, 7,5 hp

Skönlitteratur enligt lärarens anvisningar.

Böcker
Bouakaz, L. Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor. Lund: Studentlitteratur, 2009. s. 113-122. Tillhandahålls av läraren.

Elmeroth, E. Etnisk maktordning i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 2018. Antal sidor: Enligt lärarens anvisningar.

Elmeroth, E. & Häge, J. Flyktens barn - medkänsla, migration och mänskliga rättigheter. Lund: Studentlitteratur, 2016. Enligt lärarens anvisningar.

Landmark, D. & Wiklund, I. Litteraturen, språket, världen. Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning. Lund: Studentlitteratur, 2012. Enligt lärarens anvisningar.

Stier, J. & Sandström Kjellin, M. Interkulturellt samspel i skolan. Lund: Studentlitteratur, 2009.

Kapitel i bok
Axelsson, M. "Flerspråkighet och lärande". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s. 567-571. Tillhandahålls av lärare.

Bunar, N. "Det osynliga föräldraskapets nätverk, länkar och broar". I: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Red. Bunar, N. Stockholm: Natur och Kultur, 2015. s. 214-262.

Juvonen, P. "Lärarröster om direktplacering". I: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering . Red. Bunar, N. Stockholm : Natur och Kultur, 2015. s.139-176.

Nilsson Folke, J. "Från inkluderande exkludering till exkluderande inkludering". I: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Red. Bunar, N. Stockholm: Natur och Kultur, 2015. s 37-80.

Rapporter
Skolverket. Allmänna råd om utbildning för nyanlända elever. Stockholm: Skolverket, 2016.


Referenslitteratur

Franzén, E.C. Att bryta upp och byta land. Stockholm: Natur och Kultur, 2001.

Gardell, M. Islamofobi. Stockholm: Leopard förlag, 2010.

Herlitz, G. Kulturgrammatik. Uppsala: Uppsala Publishing House, 2007.

Illman, R. & Nynäs, P. Kultur, människa, möte - ett humanistiskt perspektiv. Lund: Studentlitteratur, 2017.

Wellros, S. Språk, kultur och social identitet. Lund: Studentlitteratur, 1998.

Delkurs 2: Svenska - ett andraspråk, 7,5 hp

Litteratur om ca 100 sidor kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.

Böcker
Andersson, L-G. Språktypologi och språksläktskap. Upplaga 4. Stockholm: Liber AB, 2001.

Bolander, M. Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber, 2012.

Kjellin, O. Uttalet, språket och hjärnan. Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2002.

Rehnqvist, G. & Svensson G. Lära om språk. Malmö: Gleerups, 2011. s. 6-71, 149-187.

Thorén, B. Svensk fonetik för andraspråkundervisningen. Stockholm: Vulkan, 2014.

Kapitel i bok
Bannert, R. "Ordstruktur och prosodi". I: Svenska i invandrarperspektiv. Red. Hyltenstam, K. Lund: Liber Läromedel, 1979. S. 132-173. Erhålls genom läraren.

Holmegaard, M. & Källström, R. "Uttal och uttalsundervisning". I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärobok 2. Red. Cerú, E. Stockholm: Natur & Kultur, 1993. S. 201-223. Erhålls genom läraren.

Philipsson, A. "Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv". I: Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.121-150.


Referenslitteratur

Engstrand, O. Fonetikens grunder. Lund: Studentlitteratur, 2004.

Enström, I. Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2010.

Josefsson, G. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur, 2009.

Josefsson, G. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Övningar med facit och kommentarer. Lund: Studentlitteratur, 2009.

Källström, R. Svenska i kontrast. Tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Upplaga 1. Lund: Studentlitteratur, 2012.

Delkurs 3: Tvåspråkig utveckling, 7,5 hp

Artikel om ca 30 sidor kan tillkomma enligt lärarens anvisningar

Böcker
Cummins, J. Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Stockholm: Natur och Kultur, 2017. s. 121-181.

Dahl, Ö. Språkets enhet och mångfald. Lund: Studentlitteratur, 2007. Enligt lärarens anvisningar.

Håkansson, G. Tvåspråkighet hos barn i Sverige. Lund: Studentlitteratur, 2003.

Skolverket. Greppa flerspråkigheten. Stockholm: Skolverket, 2018. Enligt lärares anvisningar. Finns på nätet att ladda ner som pdf.

Skolverket. Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Stockholm: Skolverket, 2012. Enligt lärares anvisningar. Finns på nätet att ladda ner som pdf

Skolverket. Studiehandledning på modersmålet - att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever . Stockholm: Skolverket, 2015. Finns på nätet att ladda ner som pdf.

Kapitel i bok
Abrahamsson, N. & Hyltenstam, K. "Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.221-258.

Axelsson, M. "Flerspråkighet och lärande". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.547-578.

Bijvoet, E. & Fraurud, K. "’Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.369-396.

Hyltenstam, K. & Milani, T.M. "Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar". I: Flerspråkighet – en forskningsöversikt. Red. Hyltenstam, K., Axelsson, M., & Lindberg, I. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2012. s.17-152. Finns på nätet att ladda ner som pdf.

Jonsson, R. "Inget tjafs och inget bråk - om skötsam svenskhet och ordningsstörande förortsslang ". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund : Studentlitteratur, 2013. s. 397-414.


Referenslitteratur

Milani, T. M. "Språkideologiska debatter i Sverige. ". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.343-367.

Stroud, C. "Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.313-342.

Weber, J. J., & Horner, K. Introducing multilingualism: a social approach . London: New York: Routledge, 2012.

Delkurs 4: Innehåll, arbetssätt och bedömning, 7,5 hp

Böcker
Abrahamsson, T. & Bergman, P. Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS Förlag, 2014.

Gibbons, P. Stärk språket, stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2016. ELLER: Gibbons, P. Lyft språket lyft tänkandet – Språk och lärande. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2013.

Johansson, B. & Sandell Ring, A. Låt språket bära: genrepedagogik i praktiken. Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2012. s. 17-68.

Skolverket. Få syn på språket – Ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen. Stockholm: Skolverket, 2012. Finns på nätet att ladda ner som pdf

Skolverket. Greppa språket. Stockholm: Skolverket, 2012. Enligt lärares anvisningar. Finns på nätet att ladda ner som pdf.

Skolverket. Gy11. Ämnesplan för Svenska som andraspråk. Stockholm: Skolverket. 2011.

Skolverket. Kursplan för kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare. Stockholm: Skolverket. 2012.

Skolverket. Lgr11 Kursplan för svenska som andraspråk. Stockholm: Skolverket. 2011.

Skolverket. Nya språket lyfter - diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 1-6. 2012. Finns på nätet att ladda ner som pdf.

Skolverket. Språket på väg - ett diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans 7-9. 2012. Finns på nätet att ladda ner som pdf.

Wiliam, D. & Leahy, S. Handbok i formativ bedömning – strategier och praktiska tekniker. Stockholm: Natur & Kultur, 2015.

Kapitel i bok
Brännmark, T. "Samarbetsinlärning för individanpassning". I: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Red. Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s. 285-296.

Engström, L. "TPR - en beskrivning av metoden med konkreta exempel". I: Svenska som andraspråk. Lärobok 3. Red. Cerú, E. Stockholm: Natur & Kultur och Utbildningsradion, 1993. s.72-76, 85-91. Erhålls genom läraren.

Enström, I. "Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s.169-195.

Fejes, A. "Vuxenutbildningens utmaningar i migrationens tidevarv". I: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Red. Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s. 310-322.

Kindenberg, B & Nygård Larsson, P. "Ämnesspråk och ämnesspecifika aktiviteter i skolan". I: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Red. Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s.129-141.

Kuyumcu E. "Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund : Studentlitteratur, 2013. s. 605-631 .

Liberg, C. "Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar". I: Symposium 2000. Ett andraspråkperspektiv på lärande. Red. Nauclér, K. Stockholm: Nationellt Centrum HLS Förlag, 2000. s. 108-128. Finns på nätet att ladda ner som pdf

Olofsson, M., Sjöqvist, L. "Bedömning i svenska som andraspråk". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. S. 685-723.

Sellgren, M. "Smågruppssamtal som en resurs för tänkande och lärande". I: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Red. Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s. 222-234.


Referenslitteratur

Bergman, Sjöqvist m fl. Två flugor i en smäll. Att lära på sitt andra språk. Lund: Liber, 2001.

Bjerregaard, M. & Kindenberg, B. Språkutvecklande So-undervisning - strategier och metoder för högstadiet. Stockholm: Natur och kultur, 2015.

Skolverket. Bygga svenska - ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling. Stockholm: Skolverket, 2016. Finns på nätet att ladda ner som pdf.

Vestlin L. (red.). Kunskap, språk och identitet. Att undervisa flerspråkiga elever i F-6. Malmö: Lärarförbundets förlag, 2013.


 

Fastställd av Fakultetsnämnden vid Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, 2018-06-19