Dnr: HS 2017/42
Lärarutbildningsnämnden
SamhällskunskapLitteraturlista
Utvecklingsarbete på forskningsmässig grund och VFU - KPUGäller från och med ht 2017
Kurskod: LPAK09 Kursens benämning: Utvecklingsarbete på forskningsmässig grund och VFU - KPU
Research-Based School Development: Bridging ProgrammeHögskolepoäng: 15 hp Utbildningsnivå: avancerad nivå
Delkurs 1 Utvecklingsarbete på forskningsmässig grund
Böcker
Carlgren, Ingrid; Marton, Ference. Lärare av i morgon (enbart kapitel 8 Från "hur" till "vad"). Senaste upplagan. Lärarförbundet, 2001. ISBN 91-85096-776. Antal sidor: 216-232, enbart kapitel 8.Dimenäs Jörgen, Davidsson Birgitta. Lära till lärare. Senaste upplagan. Liber, 2007. ISBN 9789147084210. Antal sidor: 264.
Hattie, John. Synligt lärande för lärare. Stockholm: Natur & Kultur, 2012. Antal sidor: 331.
Håkansson Jan, Sundberg Daniel. Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Senaste upplagan. 2012. ISBN 9789127133440. Antal sidor: 309.
Håkansson, Jan; Sundberg, Daniel. Utmärkt skolutveckling : forskning om skolförbättring och måluppfyllelse. Natur & Kultur Akademisk. ISBN 9789127141940. Antal sidor: 310.
Rapporter
Skolverket. Att se helheter i undervisning. Naturvetenskapligt perspektiv. Stockholm: Skolverket.se (pdf), 2012. ISBN 978-91-87115-30-1. Kapitel "Learning study - en metod att utveckla elevers och lärares lärande"Delkurs 2 Verksamhetsförlagd utbildning 3
Läroplaner för relevant verksamhet/ämne
Lärarens handbok: läroplaner, skollag, diskrimineringslag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention. Lund: Studentlitteratur, 2008 eller senaste upplagan, 231 sid.
Böcker
Groth, Erik. Perspektiv på skolans utveckling. Lund: Studentlitteratur, 2015. Antal sidor: 134.
Reviderad 2016-10-12
Reviderad 2017-06-14
Reviderad 2018-06-18
Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2013-11-21