Dnr: HS 2017/54

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Lärare, kompletterande utbildning

Litteraturlista

Leda lärande - KPF

Gäller från och med ht 2018

 

Kurskod: LPAKF4
Kursens benämning: Leda lärande - KPF
Leading Learing - KPF
Högskolepoäng: 15 hp
Utbildningsnivå: avancerad nivå


Ämnesdidaktisk litteratur tillkommer, minst 400 sidor.

Vetenskapliga artiklar som väljs i samråd med kursledningen (ca 150 sidor).

Böcker
Berg, G., Sundh, F., Wede C. (red). Lärare som ledare - i och utanför klassrummet . Lund: Studentlitteratur, 2012. Antal sidor: 335.

Christoffersen S.A.. "Kapitel 3. Professionsetik som omdömesförmåga. (s 83-108)". I: Professionsetik. Malmö : Gleerups, 2007. Antal sidor: 26. Finns att tillgå via Canvas.

Elmeroth, E. m.fl. Normkritiskt perspektiv – i skolans likabehandlingsarbete . Lund: Studentlitteratur, 2012. Antal sidor: 135.

Jensen, E & Löw, O . Pedagogiskt ledarskap. Om att skapa goda relationer i klassrummet. Malmö: Gleerup Utbildning, 2012. Antal sidor: 204.

Liberg, C. "Att vara lärare – den didaktiska reliefen (Kap 8) i Lundgren, U., Säljö, R., Liberg, C. (red)". I: Lärande, skola, bildning - Grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur, 2014. Antal sidor: 20.

Skaalvik, E. M. Skaalvik, S. Motivation och lärande. Stockholm : Natur & Kultur, 2015. Antal sidor: 104.

Föreläsning
Nordahl, T. Ledarskap i klassrummet, 2014 3 juni. http://www.pedagogvarmland.se/filmer/ledarskapiklassrummetforelasningmedthomasnordahl.

Länk
Embretsen, E-L. Samtalskonst i praktiken . Stockholm: Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, 2006. https://www1.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/81fd9969356536f5c1256e5a003339b3/F33FDF13F6CAACA6C125715400550D9E/$file/Samtalskonst_i_praktiken.pdf.


Reviderad 180614

 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2017-04-26