Dnr: HS 2017/54
Lärarutbildningsnämnden
Lärare, kompletterande utbildningLitteraturlista
Leda lärande - KPFGäller från och med ht 2018
Kurskod: LPAKF4 Kursens benämning: Leda lärande - KPF
Leading Learing - KPFHögskolepoäng: 15 hp Utbildningsnivå: avancerad nivå
Ämnesdidaktisk litteratur tillkommer, minst 400 sidor.
Vetenskapliga artiklar som väljs i samråd med kursledningen (ca 150 sidor).
Böcker
Berg, G., Sundh, F., Wede C. (red). Lärare som ledare - i och utanför klassrummet . Lund: Studentlitteratur, 2012. Antal sidor: 335.Christoffersen S.A.. "Kapitel 3. Professionsetik som omdömesförmåga. (s 83-108)". I: Professionsetik. Malmö : Gleerups, 2007. Antal sidor: 26. Finns att tillgå via Canvas.
Elmeroth, E. m.fl. Normkritiskt perspektiv – i skolans likabehandlingsarbete . Lund: Studentlitteratur, 2012. Antal sidor: 135.
Jensen, E & Löw, O . Pedagogiskt ledarskap. Om att skapa goda relationer i klassrummet. Malmö: Gleerup Utbildning, 2012. Antal sidor: 204.
Liberg, C. "Att vara lärare – den didaktiska reliefen (Kap 8) i Lundgren, U., Säljö, R., Liberg, C. (red)". I: Lärande, skola, bildning - Grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur, 2014. Antal sidor: 20.
Skaalvik, E. M. Skaalvik, S. Motivation och lärande. Stockholm : Natur & Kultur, 2015. Antal sidor: 104.
Föreläsning
Nordahl, T. Ledarskap i klassrummet, 2014 3 juni. http://www.pedagogvarmland.se/filmer/ledarskapiklassrummetforelasningmedthomasnordahl.Länk
Embretsen, E-L. Samtalskonst i praktiken . Stockholm: Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, 2006. https://www1.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/81fd9969356536f5c1256e5a003339b3/F33FDF13F6CAACA6C125715400550D9E/$file/Samtalskonst_i_praktiken.pdf.
Reviderad 180614
Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2017-04-26