Dnr: Dnr HS 2018/24

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Historia

Litteraturlista

Bedömning i praktik och teori - grundlärare

Gäller från och med ht 2018

 

Kurskod: LPAG02
Kursens benämning: Bedömning i praktik och teori - grundlärare
Grading and Assessing in Primary Education
Högskolepoäng: 7.5 hp
Utbildningsnivå: avancerad nivå


Böcker
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red). Utvärdering och bedömning i skolan. För vem och varför?. Upplaga 2. Natur och kultur, 2017. Antal sidor: 192.

Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan(Red.). Betyg i teori och praktik. Upplaga 3. Gleerups, 2017. Antal sidor: 208.

Kapitel i bok
Carlgren, Ingrid. . "Kunnande - kunskap - kunnighet". I: Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Liber, 2013. 43-59. Antal sidor: 16.

Wallberg, Roth, Ann-Christine. "Gör alltid sitt bästa. Duktig! Kan ibland vara lite stökig". I: Skola och barndom. Normering, demokratisering, individualisering. Glerrups, 2011. Antal sidor: 21.

Tidskriftsartiklar
Alm, Fredrik & Colnerud, Gunnel. "Teachers' Experiences of Unfair Grading". Educational Assessment. 20:2015. 132-150. Antal sidor: 20.

Bennett, Randy Elliot. "Formative assessment: a critical review Assessment in Education". Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. Vol 18, No. 1, February 2011. Antal sidor: 20.

Green, Susan K., Johnson, Robert L., Kim, Do-Hong & Pope, Nakia S. "Ethics in Classroom Assessment Practices: Issues and attitudes". Teaching and Teacher Education. 23(2007). 999-1011. Antal sidor: 13.

Hirsh, Åsa. "A tool for learning? An analysis of targets and strategies in Swedish Individual Education Plans ". Nordic Studies in Education. vol 31. pp.14--30. Antal sidor: 16.

Pope, Nakia S., Green Susan K., Johnson, Robert L., & Mitchell, Mark. "Examining teacher ethical dilemmas in classroom assessment". Teaching and Teacher Education. 25(2009). 778-782. Antal sidor: 5.


Referenslitteratur

Lundahl, Christian, Hultén, Magnus & Tveit, Sverre. Betygssystem i internationell belysning. Skolverket, 2016.

Skolverket. Allmänna råd för utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen. 2012.

Skolverket. Allmänna råd om utbildning för nyanlända elever. 2016.

Skolverket. Betygsskalan och betygen B och D. Stockholm: Skolverket, 2016.

Skolverket. Den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Skolverket, 2013.

Skolverket. Individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdömen i grundskolan. En uppföljning och utvärdering av skolornas arbete. Skolverket, 2010.

Skolverket. Kunskapsbedömning i skolan. Skolverket, 2011.

Skolverket. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2017. Stockholm: Skolverket, 2017.

Skolverket. Skolverkets bedömningsstöd åk 1-3 valda delar av materialet i engelska, matematik, NO, svenska och svenska som andra språk.

Skolverket. Skolverkets bedömningsstöd åk 4-6 valda delar materialet i SO, Kem Fra, Tys, Spa, Ma, No, En, Sv/Sv som andraspråk.

Skolverket. Stödja och styra: Om bedömning av yngre barn. Skolverket, 2010 .

Skolverket. Utvärdering av betyg från årskurs 6. Skolverkets rapport . 2017/451.


Övrig information:
Dessutom tillkommer ytterligare ca 160 s litteratur av relevans för ämnesinriktningen. Denna litteratur väljs efter samråd med kursansvarig lärare.

 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2018-06-14