Dnr: HS 2018/37
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Svenska som andraspråkLitteraturlista
Läs- och skrivutveckling på ett andraspråkGäller från och med ht 2018
Kurskod: S2GB02 Kursens benämning: Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk
Second Language LiteracyHögskolepoäng: 7.5 hp Utbildningsnivå: grundnivå
Övrigt stencilmaterial tillkommer enligt lärarens anvisningar. * = valbar artikel
Böcker
Bringeus, E. När känslorna får styra. Om litteraturläsning i en mångkulturell gymnasieklass . Malmö: Malmö högskola, 2011. Finns att ladda ner på nätet.Chambers, A. Böcker inom oss - om boksamtal. Stockholm: Rabén & Sjögren Bokförlag, 1993. ELLER: Chambers, A. Böcker inom och omkring oss. Stockholm: Gilla Böcker Sverige AB, 2014.
Gear, A. Att läsa faktatexter – undervisning i kritisk och reflekterande läsning. Natur och kultur, 2015.
Kullbrandstad Iversen, L. Lesing i utvikling – Teoretiske og didaktiske perspektiver. Upplaga 2. Bergen: Fagbokforlaget, 2018.
Lo-Johansson, I. Analfabeten. Stockholm: Bonniers Förlag, 1951.
Stensson, B. Mellan raderna. Strategier för en tolkande läsundervisning. Göteborg: Daidalos, 2006.
Wedin, Å. Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare. Lund: Studentlitteratur, 2010.
Kapitel i bok
Axelsson, M. "Nyanländas möte med skolans ämnen i ett språkdidaktiskt perspektiv". I: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Red. Bunar, N. Stockholm: Natur & Kultur, 2015. s. 81-138.Boström, S. "Att synliggöra progressionen i läs- och skrivinlärning hos vuxna". I: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Red. Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s. 80-87. Tillhandahålls av lärare
Dahl, Ö. Språkets enhet och mångfald. Lund: Studentlitteratur, 2007. s. 201-207. Tillhandahålls av lärare.
Damber, U. "Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur , 2013. s. 661-684.
Franker, Q. "Att utveckla litteracitet i vuxen ålder - alfabetisering i en flerspråkig kontext". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. s. 771-815.
García, O. "The Translanguaging Current in Language Education". I: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Red. Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s. 19-29. Tillhandahålls av lärare.
Johansson, B. & Sandell Ring, A. "Den systemisk-funktionella grammatiken". I: Låt språket bära: genrepedagogik i praktiken. Hallgren & Fallgren, 2012.
Liberg, C. "Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar.". I: Symposium 2000. Ett andraspråkperspektiv på lärande. Red. Nauclér, K. Stockholm: Nationellt Centrum, HLS Förlag, 2000. s. 108-128. http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.83991.1333706066!/menu/standard/file/2000_6_Liberg.pdf (2016-06-08).
Lindholm, A. "Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet". I: Läsa mellan raderna. Red. Olin-Scheller, C. & Tengberg, M. Malmö: Gleerups Utbildning, 2009.
Nauclér, K. "Barns språkliga socialisation före skolstarten". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur , 2013. s. 459-480.
Rapporter
Carlsson, M. Språk och gräns/er – om språk och identitetsskapande i några skönlitterära verk. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 11. Göteborg: Göteborgs universitet. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/21238 (2018-06-13). Enligt lärares anvisning.Valbara artiklar
Benckert, S. "Det var en gång - betydelsen av berättande och bokläsande för barns andraspråksutveckling i förskolan". I: Svenskan i tiden - verklighet och visioner. Red. Åhl, H. Stockholm: HLS Förlag, 2000. s. 24-38*. http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.171364.1395175276!/menu/standard/file/Susanne_Benckert.pdf (2018-06-13).Boglind, A. & Olofsson, M. Nyanlända elever och skönlitteratur. Skolverket* . https://www.su.se/polopoly_fs/1.379002.1522058773!/menu/standard/file/Artikel_Nyanl%C3%A4nda_elever_och_sk%C3%B6nlitteratur_Boglind_Olofsson_2017.pdf (2018-06-13).
Danielsson, K. "Multimodalt meningsskapande i klassrummet". I: Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Red. Wedin, Å & Hedman, C. Lund: Studentlitteratur, 2013. s. 169-188*.
Franker, Q. "Bildvalet har betydelse". I: Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm 7-8 november 2008. Red. Juvonen, P. Stockholm: ASLA, 2009. S. 97-117*. http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:284157/FULLTEXT01.pdf (2018-06-13).
Nilsson, M. & Sundemo, U. "Vad händer i klassrummet när barnboksfiguren kliver in". I: Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Red. Nauclér, K. Stockholm: Nationellt centrum, HLS Förlag, 2000. S. 158-177*. http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.83988.1333705939!/menu/standard/file/2000_8_Nilsson_Sundemo.pdf (2018-06-13).
Rosén, J. "När de illiterata kom till Sverige. Språk, lärande och identitet inom sfi". I: Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Red. Wedin, Å & Hedman, C. Lund: Studentlitteratur, 2013. s. 145-165*.
Schmidt, C. "Sen tittade jag och tittade jag. Sen blev den jättebra. Elevnära texter och strategier för läsförståelse". I: Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Red. Wedin, Å & Hedman, C. Lund: Studentlitteratur, 2013. s. 93-120*.
Vesteraas Danbolt, A-M & Iversen Kulbrandstad, L. "Säl är kaka på spanska – arbete med litteracitet och flerspråkighet i norska klassrum". I: Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Red. Wedin, Å & Hedman, C. Lund: Studentlitteratur, 2013. s. 19-42*.
ReferenslitteraturGear, A. Att skriva faktatexter – medveten och explicit skrivundervisning. Natur och kultur, 2016.
Olvegård, L. "Författarna tror dom skriver så tydligt – andraspråksinläsares möten med lärobokstexter i historia". I: Symposium 2015. Flerspråkighet som resurs. Red. Kindenberg, B. Stockholm: Liber AB, 2016. s.155-165.
Fastställd av Fakultetsnämnden vid Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, 2018-06-14