Dnr: LPAGS1/20182

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Specialpedagogik

Litteraturlista

Specialpedagogik som forsknings- och verksamhetsområde

Gäller från och med ht 2018

 

Kurskod: LPAGS1
Kursens benämning: Specialpedagogik som forsknings- och verksamhetsområde
Special Needs Education: Research and Practice
Högskolepoäng: 15 hp
Utbildningsnivå: avancerad nivå


Ahlberg, Ann. Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik: att bygga broar. Stockholm: Liber, 2015. Antal sidor: 192.

Ahrne, Göran & Svensson, Peter (red.). Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber, 2015. Kap. 1 & 3. Antal sidor: ca 30.

Axelsson, Thom. Rätt elev i rätt klass: skola, begåvning och styrning 1910-1950. Diss. Linköping: Linköpings universitet, 2007. Kap. 1-3. Antal sidor: 86.

European Agency for Development in Special Needs Educatio. Organisation of provision to support inclusive education - Literature Review. Odense, Denmark: European Agency for Development in Special Needs Education, 2013. Antal sidor: 90.

Gårlin, Stina. "Elever med AST-diagnoser i den målstyrda skolan - konsekvenser av utbildningspolicy i svensk kontext". KAPET Karlstads universitets Pedagogiska tidskrift. 2017/13/1. s.89-106. Antal sidor: 18.

Göransson, Kerstin, Kindqvist, Gunilla, Klang, Nina, Magnusson, Gunnlaugur & Nilhom, Claes. Speciella yrken? Specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning. Karlstad: Karlstad University Studies, 2015:13. Antal sidor: 65.

Haug, Peder, Egelund, Niels & Persson, Bengt. Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv. Stockholm: Liber, 2006. Antal sidor: 206.

Hjörne, Eva & Säljö, Roger. Att platsa i en skola för alla: elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. Lund: Studentlitteratur, 2013. Antal sidor: 242.

Hägg, Kerstin & Kuoppa, Svea Maria. Professionell vägledning: med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur, 2007. Antal sidor: 141.

Lunds universitet, VBE programmet. Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. Lund: Lunds universitet, 2017. Antal sidor: 64.

Möllås, Gunvie, Gustafson, Katarina, Klang, Nina & Göransson, Kerstin. Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken: en analys av sex fallstudier. Karlstad: Karlstad University Studies, 2017:27. Antal sidor: 56.

Nilholm, Claes. Perspektiv på specialpedagogik. Lund: Studentlitteratur, 2007. Antal sidor: 130.

Nilholm, Claes & Björck-Åkesson, Eva (red.). Reflektioner kring specialpedagogik: sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2007. Antal sidor: 114.

Nilholm, Claes & Göransson, Kerstin. Inkluderande undervisning - vad kan man lära av forskningen?. Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013. FoU skriftserie nr 3. Antal sidor: 95.

Proposition 2016/17:188. Nationellt mål och inriktning för funktionshinderspolitiken. Stockholm: Regeringskansliet. Antal sidor: 92.

Socialdepartementet. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Socialdepartementet, Regeringskansliet, 2008. Antal sidor: 233.

Svenska Unescorådet. Salamancadeklarationen och Salamanca +10. Stockholm: Svenska Unescorådet, 2006. Svenska Unescorådets skriftserie 2/2006. Antal sidor: 62.

Thomas, Gary. "A review of thinking and research about inclusive education policy, with suggestions for a new kind of inclusive thinking". British Educational Research Journal. 2013/39/3. s.473-490. Antal sidor: 18.

Velasquez, Adriana. AD/HD i skolans praktik: en studie om normativitet och motstånd i en särskild undervisningsgrupp. Diss. Uppsala: Uppsala Studies in Education No 130, Uppsala universitet, 2012. Kap. 2 och 4. Antal sidor: 88.


Referenslitteratur

Aktuella läroplaner.

Karlstads universitetsbibliotek. Manual för hur du skriver referenser enligt APA. Förkortad anpassad svensk version. Karlstad: Karlstads universitetsbibliotek, 2016.

SFS 2007:683. Examensordningen specialpedagogexamen.

SFS 2010:800. Skollagen. Stockholm: Utbildningsdepartementet, Regeringskansliet.

SFS 2011:186. Examensordningen speciallärarexamen.

UNESCO. Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action. 2015.

Utbildningsdepartementet. Mänskliga rättigheter - Konventionen om barnets rättigheter. Stockholm: Utbildningsdepartementet, 2006.

Vetenskapsrådet. God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Øyen, Simen Andersen & Solheim, Birger. Akademiskt skrivande: en skrivhandledning. Malmö: Gleerups utbildning, 2015.


 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2018-02-12