Dnr: LPAGS1/20182
Lärarutbildningsnämnden
SpecialpedagogikLitteraturlista
Specialpedagogik som forsknings- och verksamhetsområdeGäller från och med ht 2018
Kurskod: LPAGS1 Kursens benämning: Specialpedagogik som forsknings- och verksamhetsområde
Special Needs Education: Research and PracticeHögskolepoäng: 15 hp Utbildningsnivå: avancerad nivå
Ahlberg, Ann. Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik: att bygga broar. Stockholm: Liber, 2015. Antal sidor: 192.
Ahrne, Göran & Svensson, Peter (red.). Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber, 2015. Kap. 1 & 3. Antal sidor: ca 30.
Axelsson, Thom. Rätt elev i rätt klass: skola, begåvning och styrning 1910-1950. Diss. Linköping: Linköpings universitet, 2007. Kap. 1-3. Antal sidor: 86.
European Agency for Development in Special Needs Educatio. Organisation of provision to support inclusive education - Literature Review. Odense, Denmark: European Agency for Development in Special Needs Education, 2013. Antal sidor: 90.
Gårlin, Stina. "Elever med AST-diagnoser i den målstyrda skolan - konsekvenser av utbildningspolicy i svensk kontext". KAPET Karlstads universitets Pedagogiska tidskrift. 2017/13/1. s.89-106. Antal sidor: 18.
Göransson, Kerstin, Kindqvist, Gunilla, Klang, Nina, Magnusson, Gunnlaugur & Nilhom, Claes. Speciella yrken? Specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning. Karlstad: Karlstad University Studies, 2015:13. Antal sidor: 65.
Haug, Peder, Egelund, Niels & Persson, Bengt. Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv. Stockholm: Liber, 2006. Antal sidor: 206.
Hjörne, Eva & Säljö, Roger. Att platsa i en skola för alla: elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. Lund: Studentlitteratur, 2013. Antal sidor: 242.
Hägg, Kerstin & Kuoppa, Svea Maria. Professionell vägledning: med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur, 2007. Antal sidor: 141.
Lunds universitet, VBE programmet. Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. Lund: Lunds universitet, 2017. Antal sidor: 64.
Möllås, Gunvie, Gustafson, Katarina, Klang, Nina & Göransson, Kerstin. Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken: en analys av sex fallstudier. Karlstad: Karlstad University Studies, 2017:27. Antal sidor: 56.
Nilholm, Claes. Perspektiv på specialpedagogik. Lund: Studentlitteratur, 2007. Antal sidor: 130.
Nilholm, Claes & Björck-Åkesson, Eva (red.). Reflektioner kring specialpedagogik: sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2007. Antal sidor: 114.
Nilholm, Claes & Göransson, Kerstin. Inkluderande undervisning - vad kan man lära av forskningen?. Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013. FoU skriftserie nr 3. Antal sidor: 95.
Proposition 2016/17:188. Nationellt mål och inriktning för funktionshinderspolitiken. Stockholm: Regeringskansliet. Antal sidor: 92.
Socialdepartementet. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Socialdepartementet, Regeringskansliet, 2008. Antal sidor: 233.
Svenska Unescorådet. Salamancadeklarationen och Salamanca +10. Stockholm: Svenska Unescorådet, 2006. Svenska Unescorådets skriftserie 2/2006. Antal sidor: 62.
Thomas, Gary. "A review of thinking and research about inclusive education policy, with suggestions for a new kind of inclusive thinking". British Educational Research Journal. 2013/39/3. s.473-490. Antal sidor: 18.
Velasquez, Adriana. AD/HD i skolans praktik: en studie om normativitet och motstånd i en särskild undervisningsgrupp. Diss. Uppsala: Uppsala Studies in Education No 130, Uppsala universitet, 2012. Kap. 2 och 4. Antal sidor: 88.
ReferenslitteraturAktuella läroplaner.
Karlstads universitetsbibliotek. Manual för hur du skriver referenser enligt APA. Förkortad anpassad svensk version. Karlstad: Karlstads universitetsbibliotek, 2016.
SFS 2007:683. Examensordningen specialpedagogexamen.
SFS 2010:800. Skollagen. Stockholm: Utbildningsdepartementet, Regeringskansliet.
SFS 2011:186. Examensordningen speciallärarexamen.
UNESCO. Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action. 2015.
Utbildningsdepartementet. Mänskliga rättigheter - Konventionen om barnets rättigheter. Stockholm: Utbildningsdepartementet, 2006.
Vetenskapsrådet. God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet.
Øyen, Simen Andersen & Solheim, Birger. Akademiskt skrivande: en skrivhandledning. Malmö: Gleerups utbildning, 2015.
Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2018-02-12