Reg No: HS 2018/37
Board of Teacher Education
Swedish as a Second LanguageCourse Reading
Developing multilingual students knowledge and language skillsValid from autumn semester 2018
Course Code: S2GLU1 Course Title: Developing multilingual students knowledge and language skills
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för flerspråkiga eleverCredits: 7.5 Degree Level: Bachelor
Axelsson, M. "Flerspråkighet och lärande". In: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Edited by Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2013. S. 547-578.
Bjerregaard, M. & Kindenberg, B. Språkutvecklande So-undervisning - strategier och metoder för högstadiet. Stockholm: Natur och kultur, 2015.
Gear, A. Att läsa faktatexter - undervisning i kritisk och reflekterande läsning. Stockholm: Natur och Kultur, 2015.
Gear, A. Att skriva faktatexter – Medveten och explicit skrivundervisning. Stockholm: Natur och Kultur , 2016.
Gibbons, P. Lyft språket lyft tänkandet-språk och lärande. Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2013.
Hajer, M . Språkutvecklande undervisning – ett andraspråksperspektiv i alla ämnen. http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.84012.1333707461!/menu/standard/file/2003_3_Hajer.pdf.
Heyer, C. & Hull, I. Formativ bedömning – konkreta exempel och metodiska tips. Stockholm: Natur & Kultur, 2014.
Lindholm, A. "Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet". In: Läsa mellan raderna. Edited by Olin-Scheller, C. & Tengberg, M. Malmö: Gleerups Utbildning, 2009.
Skolverket. Greppa språket. Stockholm: Skolverket, 2012. Available online as pdf.
Skolverket. Nya språket lyfter - diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 1-6. 2012. Available online as pdf.
Skolverket. Språket på väg - ett diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans 7-9. Available online as pdf.
Reference LiteratureSkolverket. Bygga svenska - ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling. Stockholm: Skolverket, 2016. Available online as pdf.
Wiliam, D. & Leahy, S. Handbok i formativ bedömning – strategier och praktiska tekniker. Stockholm: Natur & Kultur, 2015.
Approved by the Board of Teacher Education, 11 June 2018