Dnr: HS 2018/37

 

Logotype of Karlstad University


Estetisk-filosofiska fakulteten
Svenska som andraspråk

Litteraturlista

Svenska som andraspråk III

Gäller från och med ht 2018

 

Kurskod: S2GCA1
Kursens benämning: Svenska som andraspråk III
Swedish as a Second Language III
Högskolepoäng: 30 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


1: Tvåspråkighet

Böcker
Mer än ett språk. En antologi om två- och trespråkighet i norra Sverige. Red. Westergren, Eva & Hans Åhl. Stockholm: Nordstedts, 2007.

Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg. Lund: Studentlitteratur, 2013.

The Routledge handbook of multilingualism. Red. Martin-Jones, Marilyn, Adrian Blackledge & Angela Creese . Milton Park: Routledge, 2012.

Kapitel i bok
Cummins, Jim. "Language differences that influence reading development: Instructional implications of alternative interpretations of the research evidence". I: Handbook of individual differences in reading: Reader, text, and context. Red. Peter Afflerbach. New York: Routledge, 2016. s.223-244.

Duke, Nell K., P. David Pearson, Stephanie L. Strachan & Alison K. Billman. "Essential elements of fostering and teaching reading comprehension". I: What research has to say about reading instruction. Red. S. Jay Samuels & Alan E. Farstrup. Upplaga 4. Newark: International Reading Association, 2011. s.51-93.

Jahanmahan, Farhad & Nihad Bunar. "Att vara ensam och nyanländ". I: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Red. Nihad Bunar. Stockholm: Natur och kultur, 2015. s.291-307.

Lindholm, Anna. "Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet". I: Läsa mellan raderna. Red. Christina Olin-Scheller & Michael Tengberg. Malmö: Gleerups, 2016. s.173-196.

Ljung Egeland, Birgitta. "Berättande och berättelser om flerspråkighet". I: Transspråkande och utbildning i svensk kontext. Red. Åsa Wedin, Jenny Rosén, Boglárka Straszer & BethAnne Paulsrud. Lund : Studentlitteratur, 2018.

Shanahan, Timothy & Isabel L. Beck. "Effective Literacy Teaching for English-Language Learners". I: Developing literacy in second-language learners: Report of the national literacy panel on language minority children and youth. Red. Diane August & Timothy Shanahan. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2006. s.415-489.

Artiklar
Wei, Li. "Moment analysis and translanguaging space: Discursive construction of identities of multilingual Chinese youth in Britain". Journal of Pragmatics. 2011/43/5. s.1222-1235.

2: Språkvetenskaplig problemlösning

Böcker
Denscombe, Martyn. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur, 2014.

Lindstedt, Inger. Forskningens hantverk. Lund : Studentlitteratur, 2017.

Ljung Egeland, Birgitta. Berättelser om tillhörighet - om barn med migrationsbakgrund på en mindre ort. Karlstad University Studies, 2015:31. Karlstad: Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete.

Tidskriftsartiklar
Kulick, Don & Christopher Stroud. "Christianity, cargo and ideas of self: Patterns of literacy in a Papua New Guinean village". Man. 1990/25/2. s.286-304.

Nesteruk, Olena. "Heritage language maintenance and loss among the children of Eastern European immigrants in the USA". Journal of Multilingual and Multicultural Development. 2010/31/3. s.271-286.

Skehan, Peter. "A framework for the implementation of taskbased instruction". Applied Linguistics. 1996/17/1. s.38-62.

3: Självständigt arbete

Böcker
Svenska skrivregler. Red. Karlsson, Ola. Stockholm: Liber, 2017.

Denscombe, Martyn. Forskningshandboken – för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur, 2014.

Lindstedt, Inger. Forskningens hantverk. Lund: Studentlitteratur.

Vetenskapsrådet. God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2017.


 

Fastställd av Fakultetsnämnden vid Estetisk-filosofiska fakulteten, 2018-05-30