Dnr: HS2018/21

 

Logotype of Karlstad University


Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Pedagogiskt arbete

Litteraturlista

Leda lärande 1 - musiklärare

Gäller från och med ht 2018

 

Kurskod: MUGL29
Kursens benämning: Leda lärande 1 - musiklärare
Leadership in Music Education 1
Högskolepoäng: 7.5 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Amanchukwu, Rose N, Stanley, Gloria J & Ololube, Nwachukwu P. A review of leadership theories, principles and styles and their relevance to educational management. Management. 2015, 5, 1. Antal sidor: ca 10.

Berg, Gunnar, Sundh, Frank & Wede, Christer (red). Lärare som ledare: I och utanför klassrummet. Lund: Studentlitteratur, 2012. Antal sidor: ca 100.

Cogdill, Susan H. "Applying Research in Motivation and Learning to Music Education: What the Experts Say. ". Update: Applications of Research in Music Education. 2015,33,2. Antal sidor: ca 10.

Dahlqwist, Matts. Lärarens ledarskap. Stockholm: Liber, 2012. Antal sidor: ca 20.

Hattie, John. Synligt lärande för lärare. Stockholm: Natur & kultur, 2012. Antal sidor: ca 20.

Jensen, Mikael. Kommunikation i klassrummet – mönster, multimodalitet, gruppkommunikation, tydlighet, visualisering, känslor. Lund: Studentlitteratur, 2012. Antal sidor: ca 150.

Leffler, Eva; Falk-Lundqvist, Åsa; Svedberg, Gudrun & Hallberg, Per-Gunnar. Entreprenöriell pedagogik i skolan: Drivkrafter för elevers lärande. Stockholm: Liber, 2011. Antal sidor: ca 160.

Möllås, Gunvie. Detta ideliga mötande. En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik.. Jönköping: Högskolan i Jönköping, 2010. http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:275770/FULLTEXT01.pdf (2014-03-19). Antal sidor: ca 50.

Notér Hooshidar, Annika. Dansundervisning som förkroppsligad multimodal praktik. En studie om kommunikation och ineraktion i dansundervisning.. Stockholm: Storckholms universitet, 2014. Antal sidor: ca 10.

Rostvall, Anna-Lena & West, Tore. Musikundervisning som text - ett socialsemiotiskt perspektiv på interaktion och lärande. 2008. Nordisk musikpedagogisk forskning, Årsbok 10. Antal sidor: ca 10.

Sandberg Jurström, Ragnhild. Att ge form åt musikaliska gestaltningar. En socialsemiotisk studie av körledares multimodala kommunikation i kör. Göteborg: Doktorsavhandling Göteborgs universitet, Konstnärliga fakulteten, 2009. Antal sidor: ca 50.

Scherp, Hans-Åke. Att leda lärande samtal. Karlstad: Karlstads universitet, 2003. https://www5.kau.se/sites/default/files/Dokument/subpage/2010/01/att_leda_l_rande_samtal__20688.pdf (2018-03-07). Antal sidor: ca 70.

Tauber, Robert T. Classroom management: Sound theory and effective practice. Westport CT, USA: Greenwood Publishing Group, 2007. Antal sidor: ca 10.

Rapporter
Ett urval av forskningsrapporter, artiklar och annat textmaterial gällande det pedagogiska området kan tillkomma. Max 100 sidor


 

Fastställd av Fakultetsnämnden vid Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, 2018-03-07