Reg No: HS 2018/21

 

Logotype of Karlstad University


Board of Teacher Education
Pedagogy

Course Reading

Leading the learning - Primary School

Valid from spring semester 2018

 

Course Code: LPAG01
Course Title: Leading the learning - Primary School
Leda lärande - grundlärare
Credits: 15
Degree Level: Master


Books
Bie, Kristin. Reflektionshandboken för pedagoger. Malmö: Gleerups, 2014. Pages: 122.

Elmeroth, Elisabeth (red). Normkritiska perspektiv i skolans likabehandlingsarbete. Lund: Studentlitteratur, 2012. Pages: 135.

Hirsh, Åsa. Formativ undervisning: utveckla klassrumspraktiker med lärande i fokus. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. Pages: 152.

Jordan, Thomas. Konflikthantering i arbetslivet: förstå, hantera, förebygg. Malmö: Gleerups, 2015. Pages: 191.

Chapter in a book
Berg, Gunnar, Sundh, Frank & Wede, Christer (red.). Lärare som ledare: i och utanför klassrummet. Lund: Studentlitteratur, 2012. Kap. 1 (s.29-48); kap. 2 (s.49-68); kap. 4 (s.87-100); kap. 5 (s.101-118); kap. 6 (s.119-133); kap. 7 (s.135-152); kap. 8 (s.153-162). Pages: 147.

Lorentz, Hans, & Bergstedt, Bosse. Interkulturella perspektiv: pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. Lund: Studentlitteratur, 2006. Kap. 4-6 (s.99-188). Pages: 87.

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. Kap. 1 (s.29-64); kap. 9 (s.351-371); kap. 11 (s.395-410); kap. 20 (631-653). Pages: 96.

Mathiasson, Leif (red). Uppdrag lärare: en antologi om status, yrkesskicklighet och framtidsdrömmar. Stockholm: Lärarförbundets förlag, 2012. s.17-52; s.167-174. Pages: 42.

Melin, Eva. Social delaktighet i teori och praktik: om barns sociala delaktighet i förskolans verksamhet. Diss. Stockholm: Stockholms universitet, 2013. s.37-57. Pages: 20 (PDF).

Michael, Ali, Coleman-King, Chonika, Lee, Sarah, Ramirez, Cecilia & Bentley-Edwards Keisha. "Naming the unnamed: White Culture in Relief". In: White Women´s Work. Edited by Hancock, Stephen D. & Warren, Chezare A. 2017. s.20-35. Pages: 15 (PDF).

Persson, Bengt. "Skoleledelsens betydning for spesialpedagogisk arbeid i et målstyrt skolesystem". In: Pedagogisk ledelse - Et relasjonelt perspektiv. Edited by Fuglestad, Otto Laurits & Lillejord, Sølvi. 1997. s.191-205. Pages: 15 (PDF).

Electronic resources and publications
Förenta Nationerna. Att förändra vår värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling. Stockholm: Regeringskansliet. Pages: 38 (PDF).

Skolverket. Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Stockholm: Skolverket, 2014. Pages: 80 (PDF).

Skolverket. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket, 2017. Pages: 294 (PDF).

Skolverket. SIRIS - kvalitet och resultat i skolan. Stockholm: Skolverket, 2017. (Databassökning).

Skolverket. Stödinsatser i utbildningen – om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Stockholm: Skolverket, 2014. Pages: 62 (PDF).

Skolverket. Övergångar inom och mellan skolor och skolformer: Hur övergångar kan främja en kontinuitet. Stockholm: Skolverket, 2014. Pages: 84 (PDF).

Svensk författningssamling. Förvaltningslagen (SFS 1986:223), Föräldrabalken (SFS 1949:381), Offentlighets- och sekretesslagen (SFS 2009:400), Personuppgiftslagen (SFS 1998:204), Skollagen (SFS 2010:800), Diskrimineringslagen (SFS 2008:567). Stockholm: Justitiedepartementet, 2017:1128.

Östlund, Ruben (Regissör). De ofrivilliga [Film]. Göteborg: Plattform Produktion AB, 2008. (urval av scener).


Reviderad 2014-02-17, dnr LUN 2014/13.
Reviderad 2014-11-26, dnr LUN 2014/13.

 

Approved by the Board of Teacher Education, 5 March 2018