Reg No: HS 2018/21

 

Logotype of Karlstad University


Board of Teacher Education
Pedagogy

Course Reading

The learning pupil

Valid from spring semester 2018

 

Course Code: LPGA11
Course Title: The learning pupil
Den lärande eleven - ämneslärare
Credits: 15
Degree Level: Bachelor


Books
Nagel, Jennifer. Knowledge: a very short introduction. Oxford: Oxford University Press, 2014. Pages: 152.

Persson, Bengt & Persson, Elisabeth. Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla elever. Stockholm: Liber, 2012. Pages: 180.

Phillips, Denis Charles & Soltis, Jonas F. Perspektiv på lärande. Lund: Studentlitteratur, 2014. Pages: 192.

Selander, Staffan. Didaktiken efter Vygotskij: design för lärande. Stockholm: Liber, 2017. Pages: 232.

Sorbring, Emma, Andersson, Åsa & Molin, Martin (red). Att förstå ungdomars identitetsskapande: en inspirations- och metodbok. Stockholm: Liber, 2016. Pages: 336.

Chapter in a book
Asp-Onsjö, Lisa. "Specialpedagogik - arbete med elever i skolsvårigheter". In: Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Edited by Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. s.395-410. Pages: 16.

Bunar, Nihad. "Utbildning och mångkulturalitet - det globala samhället". In: Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Edited by Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. s.457-471. Pages: 15.

Liedman, Sven-Eric. "Vad formar en människa?". In: Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Edited by Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. s.677-699. Pages: 23.

Säljö, Roger. "Den lärande människan - teoretiska traditioner". In: Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Edited by Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. s.203-264. Pages: 61.

Wernersson, Inga. "Genusordning och utbildning - förr och nu". In: Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Edited by Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. s.435-455. Pages: 21.

Wiliam, Dylan. "Att aktivera elever till att äga sitt eget lärande". In: Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken. Lund: Studentlitteratur, 2016. s.159-171. Pages: 13.

Electronic books, publications and lectures/films
Carlgren, Ingrid. "Kunnande - kunskap - kunnighet". In: Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap . Edited by Lindström, Lars, Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid. 2013. s.43-57. Pages: 15.

Göransson, Kerstin & Nilholm, Claes. "Inkluderande undervisning: vad kan man lära av forskningen?". FoU skriftserie, Specialpedagogiska skolmyndigheten. 2013/3. Kap. 3-4. Pages: 35.

Nilholm, Claes. "Specialpedagogik: Vilka är de grundläggande perspektiven?". Pedagogisk Forskning i Sverige. 2005/10/2. s.124-138. Pages: 15.

Skolverket. Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Stockholm: Skolverket, 2014. Pages: 80.

Skolverket. Stödinsatser i utbildningen: om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Stockholm: Skolverket, 2014. Pages: 62.


 

Approved by the Board of Teacher Education, 2 March 2018