Dnr: HS 2018/21

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Pedagogik

Litteraturlista

Den lärande eleven - ämneslärare

Gäller från och med vt 2018

 

Kurskod: LPGA11
Kursens benämning: Den lärande eleven - ämneslärare
The learning pupil
Högskolepoäng: 15 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Böcker
Nagel, Jennifer. Knowledge: a very short introduction. Oxford: Oxford University Press, 2014. Antal sidor: 152.

Persson, Bengt & Persson, Elisabeth. Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla elever. Stockholm: Liber, 2012. Antal sidor: 180.

Phillips, Denis Charles & Soltis, Jonas F. Perspektiv på lärande. Lund: Studentlitteratur, 2014. Antal sidor: 192.

Selander, Staffan. Didaktiken efter Vygotskij: design för lärande. Stockholm: Liber, 2017. Antal sidor: 232.

Sorbring, Emma, Andersson, Åsa & Molin, Martin (red). Att förstå ungdomars identitetsskapande: en inspirations- och metodbok. Stockholm: Liber, 2016. Antal sidor: 336.

Kapitel i bok
Asp-Onsjö, Lisa. "Specialpedagogik - arbete med elever i skolsvårigheter". I: Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Red. Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. s.395-410. Antal sidor: 16.

Bunar, Nihad. "Utbildning och mångkulturalitet - det globala samhället". I: Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Red. Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. s.457-471. Antal sidor: 15.

Liedman, Sven-Eric. "Vad formar en människa?". I: Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Red. Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. s.677-699. Antal sidor: 23.

Säljö, Roger. "Den lärande människan - teoretiska traditioner". I: Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Red. Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. s.203-264. Antal sidor: 61.

Wernersson, Inga. "Genusordning och utbildning - förr och nu". I: Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Red. Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. Stockholm: Natur & Kultur, 2017. s.435-455. Antal sidor: 21.

Wiliam, Dylan. "Att aktivera elever till att äga sitt eget lärande". I: Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken. Lund: Studentlitteratur, 2016. s.159-171. Antal sidor: 13.

Elektroniska böcker, skrifter och föreläsningar/filmer
Carlgren, Ingrid. "Kunnande - kunskap - kunnighet". I: Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap . Red. Lindström, Lars, Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid. 2013. s.43-57. Antal sidor: 15.

Göransson, Kerstin & Nilholm, Claes. "Inkluderande undervisning: vad kan man lära av forskningen?". FoU skriftserie, Specialpedagogiska skolmyndigheten. 2013/3. Kap. 3-4. Antal sidor: 35.

Nilholm, Claes. "Specialpedagogik: Vilka är de grundläggande perspektiven?". Pedagogisk Forskning i Sverige. 2005/10/2. s.124-138. Antal sidor: 15.

Skolverket. Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Stockholm: Skolverket, 2014. Antal sidor: 80.

Skolverket. Stödinsatser i utbildningen: om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Stockholm: Skolverket, 2014. Antal sidor: 62.


Styrdokument, filmer, texter, forskningsartiklar och annat material tillkommer i samråd med föreläsare i kursen. Antal sidor: ca 100

 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2018-03-02