Dnr: HS 2017/42

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Samhällskunskap

Litteraturlista

Skola som system och idé 2 - musiklärare

Gäller från och med vt 2018

 

Kurskod: MUGL04
Kursens benämning: Skola som system och idé 2 - musiklärare
School as System and Idea - Music Education
Högskolepoäng: 7.5 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Böcker
Bonde, Lars-Ole. Musikalitet et historiskt begrep. I Musik og menneske. Introduktion til musikpsykologi. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2009. 281-294.

Brändström, Sture. Lärandets konst - betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet. Red. Eva Alerby, Jorunn Elidottir. Lund: Studentlitteratur, 2006. Antal sidor: sid 143-155.

Chaffin, Roger & Lemieux, Anthony.F.. General perspectives on achieving musical excellence. In A. Williamon.. Red. Musical Excellence. Oxford: Oxford University Press. 2004. 19-39.

Jacobsen, Bo; Christiansen, Irene; Sand Jespersen, Christina. Möt eleven. Lärarens väg till demokrati i klassen. Lund: Studentlitteratur, 2004. Antal sidor: 126.

Jarl, Maria; Pierre, Jon. Skolan som politik organisation. Malmö: Gleerups, 2018. Antal sidor: 30 sidor enl. anvisningar.

Johansson, Eva; Thornberg, Robert. Värdepedagogik: Etik och demokrati i förskola och skola.. Upplaga 2014 eller senare. Stockholm: Liber. Antal sidor: 180 sidor enl. anvisningar.

Kempe, Anna-Lena; West, Tore. Design för lärande i musik. Stockholm: Norstedt , 2010. Antal sidor: sid 40-58, 113-128, 163-174.

Lagerblad, Anna. Övning i 10 000 timmar slår medfödd begåvning. . Svenska Dagbladet. http://www.svd.se/nyhter/idagsidan/trender/talang-ar-overskattat_6563987.svd (2014-03-31).

Linde, Göran. Det skall ni veta. En introduktion till läroplansteori. Upplaga 2012 eller senare. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 133.

Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan. Estetiska lärprocesser: upplevelser, praktiker och kunskapsformer. Lund: Studentlitteratur, 2009, sid 11-13, sid 122-125, sid 175-192 .

Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars Åke. Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. Fundo, 2016. Antal sidor: 93.

Lindström, Lars. Fyra estetiska lärandeformer. Kulturprojekt i skolan.. Red. I.B.S. Ericsson. Göteborg: Västra Götalandsregionen, 2010. 34-39.

Lundgren, Ulf P. Uttryck, intryck, avtryck: lärande, estetiska uttrycksformer och forskning.. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2006. http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%204.2006.pdf. Antal sidor: 41-61.

Lundgren, Ulf P; Säljö, Roger; Liberg, Caroline (red). Lärande, skola, bildning: Grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur, 2017. Antal sidor: 80 enl. anvisningar.

Marner, Anders & Örtegren, Hans. En kulturskola för alla - estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv. Stockholm: Liber Distribution, 2003, sid 58-83 .

McPherson, Gary & Hallam, susan. The Oxford Handbook of Music Psychology. Oxford: Oxford University Press, 2009. sidorna 255-262.

Sandberg, Ralf. Musikundervisningens yttre villkor och inre liv. Några variationer över ett läroplansteoretiskt tema (Doktorsavhandling). Stockholm: HLS, 1996. sid 87-99, 234-238.

Thorgersen, Ketil. Estetik i svenska grundskolans styrdokument. Lärandets konst. Betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet.. Red. I E. Alerby & J. Elidottir. Lund: Studentlitteratur, 2006. 15-30.

Referenslitteratur
Exempel på musikpedagogiska forskningsarbeten tillkommer.

Nilsson, Marco. Juridik i professionellt lärarskap: lagar och värdegrund i den svenska skolan. Malmö: Gleerup, 2016. Antal sidor: 164.

Styrdokument
Skolverket. Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar. Stockholm: Skolverket, 2015. Antal sidor: 120 sidor (pdf-fil).

Skolverket. Förskolans och skolans värdegrund - förhållningssätt, verktyg och metoder. Stockholm: Skolverket, 2013. Antal sidor: 128 (PDF).

Skolverket. Skollagen, läroplaner och kursplaner för relevant verksamhet/ämne. Stockholm: Skolverket.


Reviderad enligt beslut 2013-02-19
Reviderad enligt beslut 2017-01-24
Reviderad enligt beslut 2017-12-12

 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2011-03-15