Reg No: HNT 2017/19
Faculty Board of Health, Science and Technology
PhysicsCourse Reading
Science and Technology for Primary teachers in grades 4-6, ChemistryValid from spring semester 2018
Course Code: FYGL09 Course Title: Science and Technology for Primary teachers in grades 4-6, Chemistry
Naturvetenskap och teknik för grundlärare i årskurs 4-6, kemiCredits: 7.5 Degree Level: Bachelor
Books
Hewitt, Paul G, Lyons, Suznne A, Suchocki, John A. Conceptual Integrated Science. Last edition. San Francisco: Pearson Education. Pages: 984.Persson, Christel & Persson, Torsten. Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. Last edition. Lund: Studentlitteratur. Pages: 218.
Wickman, Per-Olof & Persson, Hans. Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning. Last edition. Liber. Pages: 288.
Reports
Nordlabs hemsida som handlar om biologi-, kemi och fysikdidaktik. http://idpp.gu.se/intresseomraden/naturvetenskap-och-teknik/resurser-for-larare/nordlab.se (2016-12-21).Skolverket. Lgr 11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket, 2011. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575.
Reference literature
Andersson, Björn. Att förstå skolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur, 2008. Pages: 392.Andersson, Björn. Att utveckla undervisning i naturvetenskap: kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur, 2011. Pages: 298.
Andersson, Björn. Teorier i det naturvetenskapliga klassrummet. . Gleerups, 2012.
Lindegren, Roger. När kemin stämmer. Lund: Studentlitteratur, 2007.
Science articles and Internet-based material are chose in consultation with the teacher.
Approved by the Faculty Board of Health, Science and Technology, 14 December 2016