Reg No: HNT 2017/19
Faculty Board of Health, Science and Technology
PhysicsCourse Reading
Science and Technology for Primary Teachers in Grades 4-6Valid from spring semester 2018
Course Code: LPGG19 Course Title: Science and Technology for Primary Teachers in Grades 4-6
Naturvetenskap och teknik för grundlärare i årskurs 4-6Credits: 30 Degree Level: Bachelor
1. Technology
Books
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria. Undervisa i teknik, för förskolelärare F-6. Malmö: Gleerups, 2015. Pages: 167.Löfgren, Bo. Design och produktutveckling. Stockholm: Liber, 2002. Pages: 139.
Skolverket. Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket, 2011. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660.
Skolverket. Lgr 11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket, 2011, 2011. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575.
Sundin, Bosse. Den kupade handen. Falun: Carlsson Bokförlag, 2006. Pages: 362.
Reference literature
Harlen, Wynne. Teaching, Learning & Assessing Science 5-12. London: Sage, 2006. Pages: 288.Nilsson, J., Wagner, U., Rydstav, E.. Vilja och våga Temaarbete i grundskolans tidigare år. Lund: Studentlitteratur, 2008.
2. Chemistry
Books
Hewitt, P.G., Lyons, S.A., Suchocki, J.A.. Conceptual Integrated Science. Last edition. San Francisco: Pearson Education. Pages: 984.Persson, Christel & Persson, Torsten. Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. Last edition. Lund: Studentlitteratur. Pages: 218.
Wickman, Per-Olof & Persson, Hans. Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning. Last edition. Liber. Pages: 288.
Reports
Nordlabs hemsida som handlar om biologi-, kemi och fysikdidaktik. http://idpp.gu.se/intresseomraden/naturvetenskap-och-teknik/resurser-for-larare/nordlab.se (2016-12-21).Skolverket. Lgr 11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket, 2011. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575.
Reference literature
Andersson, Björn. Att förstå skolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur, 2008. Pages: 392.Andersson, Björn. Att utveckla undervisning i naturvetenskap: kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur, 2011. Pages: 298.
Lindegren, Roger. När kemin stämmer. Lund: Studentlitteratur, 2007.
3. Physics
Books
Hewitt, Paul G, Lyons, Suzanne A, Suchocki, John A. Conceptual Integrated Science. Last edition. San Francisco: Pearson Education. Pages: 984.Holm, Fredrik. Miljöboken. Free book. Pages: 124.
Persson, Christel & Persson, Torsten. Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. Last edition. Lund: Studentlitteratur. Pages: 216.
Wickman, Per-Olof & Persson, Hans. Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning. . Last edition. Liber. Pages: 288.
Reports
Nordlabs hemsida som handlar om biologi-, kemi och fysikdidaktik. http://idpp.gu.se/intresseomraden/naturvetenskap-och-teknik/resurser-for-larare/nordlab.se (2016-12-21).Skolverket . Lgr 11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket, 2011. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575.
Reference literature
Andersson, Björn. Att förstå skolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur, 2008. Pages: 392.Andersson, Björn. Att utveckla undervisning i naturvetenskap: kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur, 2011. Pages: 298.
Elfström, Ingelse, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor, Wehner-Godée, Christina. Barn och naturvetenskap. Stockholm: Liber, 2008. Pages: 178.
Hamrin, Maria & Norqvist, Patrik. Fysik i vardagen. Lund: Studentlitteratur, 2005.
4. Biology
Books
Hewitt, Paul G, Lyons, Suzanne A, Suchocki, John A. Conceptual Integrated Science. Last edition. San Francisco: Pearson Education. Pages: 984.Holm, Fredrik. Miljöboken. Free book. Pages: 124.
Persson, Christel & Persson, Torsten. Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. Last edition. Lund: Studentlitteratur. Pages: 216.
Wickman, Per-Olof & Persson, Hans. Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning. Last edition. Pages: 288.
Reports
Nordlabs hemsida som handlar om biologi-, kemi och fysikdidaktik. http://idpp.gu.se/intresseomraden/naturvetenskap-och-teknik/resurser-for-larare/nordlab.se (2016-12-21).Skolverket. Lgr 11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket, 2011. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575.
Reference literature
Andersson, Björn. Att förstå skolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur, 2008. Pages: 392.Andersson, Björn. Att utveckla undervisning i naturvetenskap: kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur, 2011. Pages: 298.
Harlen, Wynne. Teaching, Learning & Assessing Science 5-12. London: Sage, 2006. Pages: 288.
Nilsson, Jan, Wagner, Ulla, Rydstav, Emma. Vilja och våga Temaarbete i grundskolans tidigare år. Lund: Studentlitteratur, 2008.
Science articles and Internet-based material are chose in consultation with the teacher.
Approved by the Faculty Board of Health, Science and Technology, 13 December 2017