Dnr: HNT 2017/19

 

Logotype of Karlstad University


Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap
Fysik

Litteraturlista

Naturvetenskap och teknik för grundlärare i årskurs 4-6

Gäller från och med vt 2018

 

Kurskod: LPGG19
Kursens benämning: Naturvetenskap och teknik för grundlärare i årskurs 4-6
Science and Technology for Primary Teachers in Grades 4-6
Högskolepoäng: 30 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


1. Teknik

Böcker
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria. Undervisa i teknik, för förskolelärare F-6. Malmö: Gleerups, 2015. Antal sidor: 167.

Löfgren, Bo. Design och produktutveckling. Stockholm: Liber, 2002. Antal sidor: 139.

Skolverket. Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket, 2011. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660.

Skolverket. Lgr 11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket, 2011, 2011. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575.

Sundin, Bosse. Den kupade handen. Falun: Carlsson Bokförlag, 2006. Antal sidor: 362.

Referenslitteratur
Harlen, Wynne. Teaching, Learning & Assessing Science 5-12. London: Sage, 2006. Antal sidor: 288.

Nilsson, J., Wagner, U., Rydstav, E.. Vilja och våga Temaarbete i grundskolans tidigare år. Lund: Studentlitteratur, 2008.

2. Kemi

Böcker
Hewitt, P.G., Lyons, S.A., Suchocki, J.A.. Conceptual Integrated Science. Senaste upplagan. San Francisco: Pearson Education. Antal sidor: 984.

Persson, Christel & Persson, Torsten. Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 218.

Wickman, Per-Olof & Persson, Hans. Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning. Senaste upplagan. Liber. Antal sidor: 288.

Rapporter
Nordlabs hemsida som handlar om biologi-, kemi och fysikdidaktik. http://idpp.gu.se/intresseomraden/naturvetenskap-och-teknik/resurser-for-larare/nordlab.se (2016-12-21). handlar om biologi-, kemi- och fysikdidaktik.

Skolverket. Lgr 11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket, 2011. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575.

Referenslitteratur
Andersson, Björn. Att förstå skolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur, 2008. Antal sidor: 392.

Andersson, Björn. Att utveckla undervisning i naturvetenskap: kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur, 2011. Antal sidor: 298.

Lindegren, Roger. När kemin stämmer. Lund: Studentlitteratur, 2007.

3. Fysik

Böcker
Hewitt, Paul G, Lyons, Suzanne A, Suchocki, John A. Conceptual Integrated Science. Senaste upplagan. San Francisco: Pearson Education. Antal sidor: 984.

Holm, Fredrik. Miljöboken. Free book. Antal sidor: 124.

Persson, Christel & Persson, Torsten. Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 216.

Wickman, Per-Olof & Persson, Hans. Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning. . Senaste upplagan. Liber. Antal sidor: 288.

Rapporter
Nordlabs hemsida som handlar om biologi-, kemi och fysikdidaktik. http://idpp.gu.se/intresseomraden/naturvetenskap-och-teknik/resurser-for-larare/nordlab.se (2016-12-21).

Skolverket . Lgr 11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket, 2011. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575.

Referenslitteratur
Andersson, Björn. Att förstå skolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur, 2008. Antal sidor: 392.

Andersson, Björn. Att utveckla undervisning i naturvetenskap: kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur, 2011. Antal sidor: 298.

Elfström, Ingelse, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor, Wehner-Godée, Christina. Barn och naturvetenskap. Stockholm: Liber, 2008. Antal sidor: 178.

Hamrin, Maria & Norqvist, Patrik. Fysik i vardagen. Lund: Studentlitteratur, 2005.

4. Biologi

Böcker
Hewitt, Paul G, Lyons, Suzanne A, Suchocki, John A. Conceptual Integrated Science. Senaste upplagan. San Francisco: Pearson Education. Antal sidor: 984.

Holm, Fredrik. Miljöboken. Free book. Antal sidor: 124.

Persson, Christel & Persson, Torsten. Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 216.

Wickman, Per-Olof & Persson, Hans. Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning. Senaste upplagan. Antal sidor: 288.

Rapporter
Nordlabs hemsida som handlar om biologi-, kemi och fysikdidaktik. http://idpp.gu.se/intresseomraden/naturvetenskap-och-teknik/resurser-for-larare/nordlab.se (2016-12-21).

Skolverket. Lgr 11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket, 2011. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575.

Referenslitteratur
Andersson, Björn. Att förstå skolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur, 2008. Antal sidor: 392.

Andersson, Björn. Att utveckla undervisning i naturvetenskap: kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur, 2011. Antal sidor: 298.

Harlen, Wynne. Teaching, Learning & Assessing Science 5-12. London: Sage, 2006. Antal sidor: 288.

Nilsson, Jan, Wagner, Ulla, Rydstav, Emma. Vilja och våga Temaarbete i grundskolans tidigare år. Lund: Studentlitteratur, 2008.


Vetenskapliga artiklar och internetbaserade resurser tillkommer i samråd med lärare.

 

Fastställd av Fakultetsnämnden vid Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, 2017-12-13