Reg No: HS 2017/53

 

Logotype of Karlstad University


Board of Teacher Education
Swedish Language

Course Reading

Swedish for primary school - preschoolclass and year 1-3 II

Valid from spring semester 2018

 

Course Code: LPGG17
Course Title: Swedish for primary school - preschoolclass and year 1-3 II
Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 II
Credits: 15
Degree Level: Bachelor


Artiklar (ca. 100 sidor) kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.

Alatalo, Tarja (red.). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups utbildning, 2016. Urval enligt lärares instruktion. *Återkommer i delkurs 3.

Myrberg, Mats. Dyslexi-en kunskapsöversikt. Vetenskapsrådet. https://publikationer.vr.se/wp-content/uploads/2014/02/VR2.2007_02pdf .

Skolverket. Att läsa och skriva- forskning och beprövad erfarenhet. Kap. 4. (Finns som pdf på itslearning).

Skolverket. Lgr 11. http://www.skolverket.se.

Skolverket. Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/bedomningsstod/svenska-och-svenska-som-andrasprak/nya-spraket-lyfter-folj-elevens-sprakutveckling-1.196607.

Skolverket. Nya språket lyfter - observationsschema. http://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/bedomningsstod/svenska-och-svenska-som-andrasprak/nya-spraket-lyfter-folj-elevens-sprakutveckling-1.196607.

Taube, Karin. Läsinlärning och självförtroende: psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser. Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2013. Pages: *Återkommer i delkurs 3.

Tjernberg, Catharina. Framgångsrik läs- och skrivundervisning - en bro mellan teori och praktik. Stockholm: Natur & Kultur, 2013. *Återkommer i delkurs 3.

Westlund, Barbro. "Bedömning i och av skolan- praktik, principer och politik". In: Bedömning av och för läsförståelse. Edited by Lundahl, Christian & Folke-Fichelius, Maria. Lund: Studentlitteratur, 2010. (Finns som pdf på its).

Lärarens handbok: läroplaner, skollag, diskrimineringslag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention. Lund: Studentlitteratur, 2017.

Kursplaner för relevant verksamhet/ämne.

Artiklar (ca 100 sidor) kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.

Alatalo, Tarja (red.). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups utbildning, 2016. Urval enligt lärares instruktion.

Liberg, Caroline. Elevers läs- och skrivutveckling. Skolverket. http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2361.

Skolverket. Lgr 11. http://www.skolverket.se.

Taube, Karin. Läsinlärning och självförtroende: psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser. Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2013.

Tjernberg, Catharina. Framgångsrik läs- och skrivundervisning - en bro mellan teori och praktik. Stockholm: Natur & Kultur, 2013.


 

Approved by the Board of Teacher Education, 7 December 2017