Dnr: HS 2017/53
Lärarutbildningsnämnden
Svenska språketLitteraturlista
Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 IIGäller från och med vt 2018
Kurskod: LPGG17 Kursens benämning: Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 II
Swedish for primary school - preschoolclass and year 1-3 IIHögskolepoäng: 15 hp Utbildningsnivå: grundnivå
1: Dokumentation, bedömning och läs- och skrivsvårigheter I, 4,5 hp
Artiklar (ca. 100 sidor) kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.
Alatalo, Tarja (red.). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups utbildning, 2016. Urval enligt lärares instruktion. *Återkommer i delkurs 3.
Myrberg, Mats. Dyslexi-en kunskapsöversikt. Vetenskapsrådet. https://publikationer.vr.se/wp-content/uploads/2014/02/VR2.2007_02pdf .
Skolverket. Att läsa och skriva- forskning och beprövad erfarenhet. Kap. 4. (Finns som pdf på itslearning).
Skolverket. Lgr 11. http://www.skolverket.se.
Skolverket. Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/bedomningsstod/svenska-och-svenska-som-andrasprak/nya-spraket-lyfter-folj-elevens-sprakutveckling-1.196607.
Skolverket. Nya språket lyfter - observationsschema. http://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/bedomningsstod/svenska-och-svenska-som-andrasprak/nya-spraket-lyfter-folj-elevens-sprakutveckling-1.196607.
Taube, Karin. Läsinlärning och självförtroende: psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser. Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2013. Antal sidor: *Återkommer i delkurs 3.
Tjernberg, Catharina. Framgångsrik läs- och skrivundervisning - en bro mellan teori och praktik. Stockholm: Natur & Kultur, 2013. *Återkommer i delkurs 3.
Westlund, Barbro. "Bedömning i och av skolan- praktik, principer och politik". I: Bedömning av och för läsförståelse. Red. Lundahl, Christian & Folke-Fichelius, Maria. Lund: Studentlitteratur, 2010. (Finns som pdf på its).
2: Verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 hp
Lärarens handbok: läroplaner, skollag, diskrimineringslag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention. Lund: Studentlitteratur, 2017.
Kursplaner för relevant verksamhet/ämne.
3: Dokumentation, bedömning och läs- och skrivsvårigheter II, 3 hp
Artiklar (ca 100 sidor) kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.
Alatalo, Tarja (red.). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups utbildning, 2016. Urval enligt lärares instruktion.
Liberg, Caroline. Elevers läs- och skrivutveckling. Skolverket. http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2361.
Skolverket. Lgr 11. http://www.skolverket.se.
Taube, Karin. Läsinlärning och självförtroende: psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser. Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2013.
Tjernberg, Catharina. Framgångsrik läs- och skrivundervisning - en bro mellan teori och praktik. Stockholm: Natur & Kultur, 2013.
Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2017-12-07