Dnr: HNT 2017/19

 

Logotype of Karlstad University


Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap
Fysik

Litteraturlista

Naturvetenskap, teknik, bild och drama

Gäller från och med vt 2018

 

Kurskod: LPGF04
Kursens benämning: Naturvetenskap, teknik, bild och drama
Science, technology, visual arts and drama
Högskolepoäng: 30 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


1, Introduktion i naturvetenskap, teknik, bild och drama; 7,5 hp

Elfström, Inger. Nilsson, Bodil. Sterner, Lillemor & Wehner-Godée, Christina. Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära i förskola och skola. Stockholm: Liber, 2014. Antal sidor: 200.

F. Sternudd, Mia-Marie. Dramapedagogik som demokratisk fostran? Fyra dramapedagogiska perspektiv - dramapedagogik i fyra läroplaner. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis. Uppsala Studies in Education 88, 2000. Valda sidor: 1-114. Antal sidor: 114.

Furness, K. Formulera - Bild och projekt i förskolan. . Upplaga 2017. Stockholm: Liber. Antal sidor: 262.

Hamrin, Maria & Norqvist, Patrik. Fysik i vardagen, 266 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe. Lund: Studentlitteratur, 2016. Antal sidor: 422.

Helldén, Gustav. Högström, Per. Jonsson, Gunnar. Karlefors, Inger. & Vikström, Anna. Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber, 2015. Antal sidor: 261.

Mjaaland Heggstad, Kari. 7 vägar till drama; grundbok i drama för förskollärare och lärare. Lund: Studentlitteratur, 2014. Antal sidor: 255.

Nilsson, Andreas (red). Kemi den gränslösa vetenskapen. Mölndal: Kungliga vetenskapsakademin och Kungliga ingenjörsvetenskapsakademin, 2011. https://www.kva.se/globalassets/vetenskap_samhallet/kemibok_2011.pdf (2016-08-10). Antal sidor: 112.

Paulsen, Brit. Estetik i förskolan. Lund: Studentlitteratur, 1996. Antal sidor: 141.

Skolverket. Läroplan för förskolan LpFö98 (rev. 2016). Stockholm. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 (2016-08-10). Antal sidor: 16.

Sundberg, Bodil. Areljung, Sophie. Due, Karin. Ottanderm, Christina & Tellgren, Britt. Förskolans naturvetenskap i praktiken. Upplaga 2016. Malmö: Gleerups. Antal sidor: 160.

Sundin, Bo. Den kupade handen: Människan och tekniken. Falun: Carlsson bokförlag, 2006. Antal sidor: 362.

2, Kropp, rörelse och konstruktion; 7,5 hp

Bendroth-Karlsson, Marie. Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur, 1998. Antal sidor: 232.

Elfström, Inger. Nilsson, Bodil. Sterner, Lillemor & Wehner-Godée, Christina. Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära i förskola och skola. Stockholm: Liber, 2014. Antal sidor: 200.

F. Sternudd, Mia-Marie. Dramapedagogik som demokratisk fostran? Fyra dramapedagogiska perspektiv - dramapedagogik i fyra läroplaner. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis. Uppsala Studies in Education 88 , 2000. Valda sidor: 1-114. Antal sidor: 114.

Forsberg Ahlcrona, Mirella. Förskolans didaktik och dockan som redskap. Lund: Studentlitteratur, 2012. Antal sidor: 132.

Furness, K. Formulera - Bild och projekt i förskolan.. Upplaga 2017. Stockholm: Liber. Antal sidor: 262.

Hamrin, Maria & Norqvist, Patrik. Fysik i vardagen, 266 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe. Lund: Studentlitteratur, 2016. Antal sidor: 422.

Helldén, Gustav. Högström, Per. Jonsson, Gunnar. Karlefors, Inger. & Vikström, Anna. Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber, 2015. Antal sidor: 261.

Mjaaland Heggstad, Kari. 7 vägar till drama; grundbok i drama för förskollärare och lärare. Lund: Studentlitteratur, 2014. Antal sidor: 255.

Mylesand, Mia. Bygg och konstruktion i förskolan. Malmö: Lärarförbundets förlag, 2007. Antal sidor: 123.

Nilsson, Andreas (red). Kemi den gränslösa vetenskapen. . Mölndal: Kungliga vetenskapsakademin och Kungliga ingenjörsvetenskapsakademin, 2011. https://www.kva.se/globalassets/vetenskap_samhallet/kemibok_2011.pdf (2016-08-10). Antal sidor: 112.

Skolverket. Läroplan för förskolan LpFö98 (rev. 2016). Stockholm. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 (2016-08-10). Antal sidor: 16.

Socialstyrelsen. Smitta i förskolan - En kunskapsöversikt, Socialstyrelsen. Upplaga 2008. Stockholm. http://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/20448/smitta-i-forskolan-en-kunskapsoversikt-2008-126-1.pdf (2016-08-10). Antal sidor: 135.

Trageton, Arne. Lek med material: Konstruktionslek och barns utveckling. Stockholm: Liber AB, 2009. Antal sidor: 200.

3, Verksamhetsförlagd utbildning; 7,5 hp

Hellman, Anette. Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv. Upplaga 2013. Stockholm: Liber.

Skolverket. Läroplan för förskolan LpFö98 (rev 2016). Stockholm. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 (2016-08-10). Antal sidor: 16.

SOU:2006:75 . Jämställd förskola, om betydelsen av jämställdhet och genus i förskolans pedagogiska arbete. . Stockholm: Utbildningsdepartementet.

4, Barn, natur och samhälle; 7,5 hp

Helldén, Gustav. Högström, Per. Jonsson, Gunnar. Karlefors, Inger. & Vikström, Anna. Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber, 2015. Antal sidor: 261.

Skolverket. Läroplan för förskolan LpFö98 (rev. 2016). Stockholm. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 (2016-08-10). Antal sidor: 16.

Studenten väljer valfri didaktisk litteratur från tidigare delkurser.

Sundberg, Bodil. Areljung, Sophie. Due, Karin. Ottanderm, Christina & Tellgren, Britt. Förskolans naturvetenskap i praktiken. Upplaga 2016. Malmö: Gleerups. Antal sidor: 160.


Vetenskapliga artiklar och internetbaserade resurser tillkommer i samråd med lärare.

 

Fastställd av Fakultetsnämnden vid Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, 2017-12-05