Reg No: HS 2017/53
Board of Teacher Education
Swedish LanguageCourse Reading
Learning about reading, writing and mathematics for preschoolValid from spring semester 2018
Course Code: LPAF07 Course Title: Learning about reading, writing and mathematics for preschool
Barns läs-, skriv- och matematiklärandeCredits: 30 Degree Level: Master
Artiklar (ca 100 sidor) kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.
Bjar, Louise & Liberg, Caroline. Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur, 2010. Valda delar motsvarande antal sidor 150.
Dahlbeck, Per & Persson, Sven. Estetik i förskolan. Riddersporre, B & Persson S . Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur, 2010. Sid. 189-207. Pages: 18. Tillhandahålles vid kursstart.
Dahlgren, Gösta, m.fl. Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber AB, 2013. Valda delar motsvarande antal sidor 125.
Doverborg, Emanuelsson m. fl. Små barns matematik. Göteborg: NCM, 2017. ISBN 978-91-85143-29-0.
Eriksson, Jessica, Grönvall, Camilla & K. Johansson, Annelie. Kreativ grammatikundervisning från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Columbus Förlag, 2017. ISSN 978-91-856-1734-0. Pages: 248.
Fast, Carina. Berätta! Inspiration och teknik. Stockholm: Natur & Kultur, 2001. Valda delar motsvarande antal sidor 50.
Jederlund Ulf. Musik och språk - ett vidgat perspektiv på barns och språkutveckling och lärande. Stockholm: Liber, 2011. Valda delar motsvarande antal sidor 100.
Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta. Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups Utbildning AB, 2012. Pages: 216.
Skolverket. Förskoleklassen - uppdrag, innehåll och kvalité. Stockholm: Skolverket, 2014. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3329. Pages: 70.
Skolverket. Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Skolverket, 2016. http:/skolverket.se/publikationer.
Styrke B-M (red.). Kunskapande i dans- Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber AB, 2015. Sid. 122-136.
Wallby, K & Helenius, G. Tänka, resonera och räkna. Göteborg: NCM, 2014. ISBN 978-91-85143-25-2. Pages: 201.
Artiklar (ca 250 sidor) kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.
Alatalo, Tarja. Läsundervisningens grunder. Falkenberg: Gleerup, 2015.
Bjar, Louise & Liberg, Caroline. Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur, 2010. Valda delar motsvarande antal sidor 100.
Dahlgren, Gösta, m.fl. Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber AB, 2013. Valda delar motsvarande antal sidor 150.
Eriksson, Jessica, Grönvall, Camilla & K. Johansson, Annelie. Kreativ grammatikundervisning från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Columbus Förlag, 2017. ISBN 978-91-856-1734-0. Pages: 248.
Fast, Carina. Berätta! Inspiration och teknik. Stockholm: Natur & Kultur, 2001. Valda delar motsvarande antal sidor 50.
Håkansson, G. Språkinlärning hos barn. Lund: Studentlitteratur, 2014. Pages: 144.
Skolverket. Förskoleklassen - uppdrag, innehåll och kvalité. Stockholm: Skolverket, 2014. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3329. Pages: 70.
Skolverket. Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Skolverket, 2016. http:/skolverket.se/publikationer.
Stensson, Birgitta. MELLAN RADERNA. Strategier för en tolkande läsundervisning. Uddevalla: Daidalos, 2006. Pages: 160.
Styrke B-M (red.). Kunskapande i dans- Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber AB, 2015. Sid. 137-148.
Thomsen, Pia. Det berättande barnet, stimulera förskolebarn att uttrycka sig i ord. Lund: Studentlitteratur, 2012. Pages: 175.
Trageton, Arne. Att skriva sig till läsning - IKT i förskoleklass och skola. Malmö: Liber, 2014. Valda delar, 1-5, 8, 11, 13-14. Pages: Ca 190 .
Artiklar (ca 50 sidor) kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.
Ebbelind, Andreas & Löfgren, Bitten. Mattemusik - en metod för ämnesintegrerat lärande. Stockholm: Utbildningsradion, 2010. Pages: 128.
Forsman, Anna-Christina & Piironen, Liisa. Bildernas bok. Helsingfors: Schildts, 2006. Pages: 158.
Heiberg Solem I, Alseth B, Nordberg G. Tal och tanke - matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur AB, 2011. Pages: 380.
Palmer H, Van Bommel J. Problemlösning som utgångspunkt - matematikundervisning i förskoleklass. Stockholm: Liber, 2016. Pages: 112.
Palmer, Anna. Hur blir man matematisk? Att skapa relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn. Stockholm: Liber, 2011. Pages: 126.
Skolverket. Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Skolverket, 2016. http:/skolverket.se/publikationer.
Wallby, K & Helenius, G. Tänka, resonera och räkna. Göteborg: NCM, 2014. ISBN 978-91-85143-25-2. Pages: 201.
Artiklar (ca 50 sidor) kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.
Dahlbeck, Per & Westlund, Kristina (red.). Förskola i rörelse och förändring. Lund: Studentlitteratur, 2015. Antal sidor: 145. ISBN 978-91-44-10434-8.
Eisner, Elliot W. The Arts and the Creation of Mind. New Haven: Yale University Press, 2005. ISBN 9780300105117. Pages: 288.
Eriksson, M. Musik i förskolan: inspiration och lärande i sagans värld. Lärarförbundets förlag, 2013. ISBN 9789197902397. Pages: 151.
Gandini, Lella. In the Spirit of the Studio. New York: Teachers College Press, 2005. Valda delar motsvarande antal sidor 100.
Langer, Judith. Litterära föreställningsvärldar: litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg: Daidalos, 2005. Pages: 190.
Lenz Taguchi, H. Varför pedagogisk dokumentation?. Verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan. Malmö: Gleerups, 2013, 2 upplagan. ISBN 9789140678607 .
Paulsen, Brit. Estetik i förskolan. Edition 1996. Lund: Studentlitteratur, 1996. Pages: 141.
Persson, A. & Wiklund, L. Hur långt är ett äppelskal?. Malmö: Liber, 2007. Pages: 225.
Skolverket. Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Skolverket, 2016. http:/skolverket.se/publikationer.
Approved by the Board of Teacher Education, 1 December 2017