Dnr: HS2017/42

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Samhällskunskap

Litteraturlista

Vetenskaplig metod och utvecklingsarbete - grundlärare

Gäller från och med ht 2017

 

Kurskod: LPAG03
Kursens benämning: Vetenskaplig metod och utvecklingsarbete - grundlärare
Methodology and development work in school- Primary Education
Högskolepoäng: 7.5 hp
Utbildningsnivå: avancerad nivå


Böcker

Dimenäs Jörgen. Lära till lärare: att utveckla läraryrket, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metod . Senaste upplagan. Liber, 2007. ISBN 9789147084210. Antal sidor: 264.

Hattie John. Synligt lärande för lärare. Senaste upplagan. Natur Kultur Akademiska, 2012. ISBN 9789127134676. Antal sidor: 331.

Håkansson Jan, Sundberg Daniel. Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svenska och internationell belysning. Upplaga 1. Natur Kultur Akademisk, 2012. ISBN 9789127133440 . Antal sidor: 309.

Håkansson, Jan; Sundberg, Daniel. Utmärkt skolutveckling. Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse. Stockholm: Natur & Kultur, 2016. ISBN 978-91-27-14194-0.

Lundgren Ulf P. Lärarens handbok . Upplaga 10. Studentlitteratur AB, 2014. ISBN 9789144105864. Antal sidor: 340. Här är enbart läro- och kursplaner aktuella.

Information
500 sidor ämnesdidaktisk litteratur i studentens examensarbetesämne tillkommer.

PDF
Carlgren Ingrid, Marton Ference. Lärare av i morgon (enbart kapitel 8 Från "hur" till "vad"). Senaste upplagan. Lärarförbundet, 2001. ISBN 91-85096-776. Antal sidor: 216-232, enbart kapitel 8.

Skolverket. Att se helheter i undervisningen. Naturvetenskapligt perspektiv (kapitel 4 Learning study - en metod att utveckla elevers och lärares lärande). Skolverket.se: 2012. ISBN 978-91-87115-30-1.


Reviderad enligt prefektbeslut 2016-10-05
Kursplaner för relevant verksamhet/ämne Reviderad enligt Dekanusbeslut 2013-06-13, LUN66/13, Dnr LUN2013/14.
Reviderad 2017-06-14

 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2012-11-20