Dnr: HS2017/42
Lärarutbildningsnämnden
SamhällskunskapLitteraturlista
Vetenskaplig metod och utvecklingsarbete - grundlärareGäller från och med ht 2017
Kurskod: LPAG03 Kursens benämning: Vetenskaplig metod och utvecklingsarbete - grundlärare
Methodology and development work in school- Primary EducationHögskolepoäng: 7.5 hp Utbildningsnivå: avancerad nivå
Böcker
Dimenäs Jörgen. Lära till lärare: att utveckla läraryrket, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metod . Senaste upplagan. Liber, 2007. ISBN 9789147084210. Antal sidor: 264.
Hattie John. Synligt lärande för lärare. Senaste upplagan. Natur Kultur Akademiska, 2012. ISBN 9789127134676. Antal sidor: 331.
Håkansson Jan, Sundberg Daniel. Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svenska och internationell belysning. Upplaga 1. Natur Kultur Akademisk, 2012. ISBN 9789127133440 . Antal sidor: 309.
Håkansson, Jan; Sundberg, Daniel. Utmärkt skolutveckling. Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse. Stockholm: Natur & Kultur, 2016. ISBN 978-91-27-14194-0.
Lundgren Ulf P. Lärarens handbok . Upplaga 10. Studentlitteratur AB, 2014. ISBN 9789144105864. Antal sidor: 340. Här är enbart läro- och kursplaner aktuella.
Information
500 sidor ämnesdidaktisk litteratur i studentens examensarbetesämne tillkommer.
Carlgren Ingrid, Marton Ference. Lärare av i morgon (enbart kapitel 8 Från "hur" till "vad"). Senaste upplagan. Lärarförbundet, 2001. ISBN 91-85096-776. Antal sidor: 216-232, enbart kapitel 8.Skolverket. Att se helheter i undervisningen. Naturvetenskapligt perspektiv (kapitel 4 Learning study - en metod att utveckla elevers och lärares lärande). Skolverket.se: 2012. ISBN 978-91-87115-30-1.
Reviderad enligt prefektbeslut 2016-10-05
Kursplaner för relevant verksamhet/ämne Reviderad enligt Dekanusbeslut 2013-06-13, LUN66/13, Dnr LUN2013/14.
Reviderad 2017-06-14
Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2012-11-20