Reg No: HS 2017/36

 

Logotype of Karlstad University


Faculty Board of Arts and Social Sciences
Educational Work

Course Reading

Leading School Improvement

Valid from spring semester 2018

 

Course Code: PAAUT2
Course Title: Leading School Improvement
Att leda lokal skolutveckling
Credits: 15
Degree Level: Master


Books
Auno, Ulrika, Berg, Gunnar & Sundh, Frank. Metodhandbok för förskolechefer och rektorer. Edition 1:a. Lund: Studentlitteratur, 2016. Pages: 271.

Blossing, Ulf (Red.). Skolledaren i focus - kunskap, verktyg och värden. Lund: Studentlitteratur, 2011. Pages: 131.

Ekholm Mats & Scherp, Hans-Åke (Red.). Det goda lärandets grunder. Malmö: Studentlitteratur, 2014. Pages: 135.

Forssten Seiser, Anette. Stärkt pedgogiskt ledareskap: Rektorer granskar sin egen praktik. Karlstad: Karlstad university press, 2017. Pages: 268.

Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel . Utmärkt skolutveckling. Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse. Stockholm: Natur och kultur, 2016. Pages: 216.

Jarl, Maria, Blossing, Ulf & Anersson, Klas. Att organisera för skolframgång. Stockholm: Natur och kultur, 2017. Pages: 180.

Kruse, Sharon.D. & Seashore Louis, Karen. Building Strong School Cultures. A guide to leading change. Thousand Oaks, California: Corvin Press, 2009. Pages: 185.

Langelotz, Lill. Kollegialt lärande i praktiken. Kompetensutveckling eller kollektiv korrigering?. Stockholm: Natur och kultur, 2017. Pages: 150.

Lindgren, Lena. Nya utvärderingsmonstret. Om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn. Lund: Studentlitteratur, 2014. Pages: 148.

Ludvigsson, Ann. Vem leder egentligen vem? Samproducerat ledarskap i skolan. Lund: Studentlitteratur, 2012. Pages: 116.

Rönnerman, Karin. Aktionsforskning i praktiken - förskola och skola på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur, 2012. Pages: 230.

Sandberg, Jörgen & Targama, Sören. Ledning och förståelse: En förståelsebaserad syn på utveckling av människor och organisationer. Lund: Studentlitteratur, 2013. 285.


 

Approved by the Faculty Board of Arts and Social Sciences, 31 October 2017