Dnr: HS 2017/53
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Svenska språketLitteraturlista
Läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet IGäller från och med ht 2017
Kurskod: S1GAD5 Kursens benämning: Läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet I
Literacy Development in Education IHögskolepoäng: 7.5 hp Utbildningsnivå: grundnivå
Grundläggande läs- och skrivinlärning, 7.5 hp
Artiklar (ca 50 sidor) kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.
Nationella och lokala styrdokument kopplat till studenternas yrkespraktik. www.skolverket.se.
Dahlgren, G., Gustavsson, K. m fl. (2013). Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber. ISBN 978-91-47-10655. Antal sidor: 237.
Eriksson, Jessica., Grönwall Fransson, Camilla., Johansson, Annelie. (2017). Kreativ grammatikundervisning från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Columbus förlag. ISBN 978-91-856-1734-0. Antal sidor: 248.
Hedström, H. (2009). L som i läsa M som metod - om läsinlärning i förskoleklass och skola. Stockholm: Lärarförbundet. ISBN 978-91-9776-153-6. Antal sidor: 223.
Liberg, C. (2006). Hur barn lär sig läsa och skriva. Lund: Studentlitteratur. ISBN 914403694. Antal sidor: 200.
Lövgren, E. (2009). Med datorn som skrivverktyg - språk, motorik och bokstavsformer. Stockholm: Sanoma Utbildning. Antal sidor: 134.
Strömquist, S. (2008). Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerups. ISBN 978-91-40-66420-4. Antal sidor: 248. (Återkommer i fler kurser).
Strömqvist, S. (2007). Skrivprocessen. Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-00431-0. Antal sidor: 180.
Svensson, A-K. (2005). Språkglädje. Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144039008. Antal sidor: 200.
Fastställd av Fakultetsnämnden vid Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, 2017-08-16