Dnr: REGL13/20172

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Religionsvetenskap

Litteraturlista

Religionsvetenskap med didaktisk inriktning 3

Gäller från och med ht 2017

 

Kurskod: REGL13
Kursens benämning: Religionsvetenskap med didaktisk inriktning 3
Religious Studies for Teachers 3
Högskolepoäng: 30 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Böcker
Ammerman, N. T. Sacred stories, spiritual tribes. Finding religion in everyday life. Upplaga 2014. Oxford: Oxford university press.. Antal sidor: 340.

Berg, M. Netnografi. Att forska om och med internet. Upplaga 2015. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 162.

Heelas, P. och Woodhead, L. (reds). The Spiritual Revolution. Why Religion is giving Way to Spirituality. Upplaga 2004. Blackwell. Antal sidor: 224.

Kaijser, L, och Öhlander, M. (reds). Etnologiskt fältarbete. Upplaga 2011. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 296.

Rennstam, J. och Wästerfors, D. Från stoff till studie. Upplaga 2015. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 194.

Stausberg, M. och Engler, S. (reds). The Routledge Handbook of Research Methods in the Study of Religion. Upplaga 2011. London: Routledge. I urval, antal sidor 150.

Trzebiatowska, M. & Bruce, S. Why are women more religious than men? . Upplaga 2012. Oxford: Oxford university press. Antal sidor: 179.

Rapporter
Skolinspektionen. Mer än vad du kan tro: religionskunskap i gymnasieskolan. https://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/granskningsrapporter/kvalitetsgranskningar/2012/religion/kvalgr-rela-slutrapport.pdf. 2012. Antal sidor: 38.

Tidskriftsartiklar
Hella, E. "Finnish student´s understanding of Lutheranism and its implications for religious education: a phenomenographic study". British Journal of Religious Education. Vol. 30 Issue 3, 2008. 247 - ­257.

Moulin, D. "Giving voice to ‘the silent minority’: the experience of religious students in secondary school religious education lessons. ". British Journal of Religious Education, . 33:3. 313 - ­326.

Osbeck C. och Lied, S. . "Hegemonic speech genres of classrooms and their importance for RE learning, ". British Journal of Religious Education. 2012 34.2. 155-168.

Sjöborg, Anders. . "Religious education and intercultural understanding: examining the role of religiosity for upper secondary students' attitude towards RE. Upplaga 2013". 36 - 54.

Zuckerman, Phil . "Why are Danes and Swedes so irreligious". Nordic Journal of Religion and Society ?. 22:1. 55 - 69.


Referenslitteratur

I kursen ingår dessutom inläsande av valfri doktorsavhandling, som väljs i samråd med undervisande lärare.


 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2017-02-15