Dnr: HS 2017/37
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
SpecialpedagogikLitteraturlista
Specialpedagogik, vetenskaplig kunskapsbildningGäller från och med ht 2017
Kurskod: SPGCH4 Kursens benämning: Specialpedagogik, vetenskaplig kunskapsbildning
Special Education: Research Project and MethodologyHögskolepoäng: 30 hp Utbildningsnivå: grundnivå
Obligatorisk litteratur
Edling, C. & Hedström, P. Kvantitativa metoder - Grundläggande analysmetoder för samhälls- och beteendevetare. Lund: Studentlitteratur, 2003. Antal sidor: 205.Loseke, D. Methodological thinking. Basic principles of social research design. London: Sage, 2013. Antal sidor: 194.
Vetenskapsrådet. Forskningsetiska principer. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2002. Antal sidor: 129.
Vetenskapsrådet. God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2011. www.vetenskapsradet.se. Antal sidor: 17.
Åsberg, R. Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen. 2001. Pedagogisk forskning. Årg. 6, nr.6, s.270-292.
Övrig litteratur väljs i samråd med handledaren.
ReferenslitteraturAlvesson, M. & Sköldberg, K. Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Studentlitteratur, 2008.
Atkinson, P. Ethonography Principles in Practice. London: Sage, 2007.
Backman, J. Rapporter och uppsatser. Upplaga 3. Lund: Studentlitteratur, 2015.
Bell, J. Introduktion till forskningsmetodik. Upplaga 5. Lund: Studentlitteratur, 2014.
Bergström, G. & Boréus, K. Textens mening och makt; Metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys. Lund: Studentlitteratur, 2000.
Borg, E. & Westerlund, J. Statistik för beteendevetare. Stockholm: Liber, 2012.
Bryman, A. Kvantitet och kvalitet i samhällsvetenskaplig forskning. Lund: Studentlitteratur, 1997.
Byström, J. Grundkurs i statistik. Stockholm: Natur och Kultur, 1998.
Bärmark, J. (red.). Forskning om forskning; eller konsten att beskriva en elefant. Stockholm: Natur och Kultur, 1984.
Dalen, M. Intervju som metod. Malmö: Gleerups Utbildning AB, 2015.
Djurfeldt, G., Larsson, R. & Stjärnhagen, O. Statistisk verktygslåda - samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur, 2003.
Ejlertsson, G. Enkäten i praktiken. En handbok i enkätmetodik. Lund: Studentlitteratur, 2014.
Eriksson Barajas, K., Forsberg, C. & Wengström, Y. Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap - Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur och kultur, 2013.
Goodson, I. & Sikes, P. Life history research in educational settings. Berkshire: Open University Press, 2001.
Hartman, J. Vetenskapligt tänkande: från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur, 2004.
Kvale, S. & Brinkmann, S. Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur, 2009.
Lantz, B. Den statistiska undersökningen: grundläggande metodik och typiska problem. Lund: Studentlitteratur, 2011.
Rönnerman, K. (red). Aktionsforskning i praktiken: erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur, 2012.
Silverman, D. En mycket kortfattad, ganska intressant och någorlunda billig bok om kvalitativ forskning. Lund: Studentlitteratur, 2015.
Silverman, D. Qualitative research. Upplaga 3. London: Sage, 2012.
Starrin, B. & Svensson P-G. Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur, 1994.
Trost, J. Att vara opponent. Lund: Studentlitteratur, 2013.
Trost, J. Enkätboken. Lund: Studentlitteratur, 2012.
Wahlgren, L. SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur, 2005.
Wallén, G. Vetenskapsteori och forskningsmetodik. Lund: Studentlitteratur, 1996.
Åsberg, R. Ontologi, epistemologi och metodologi. Göteborgs universitet, Inst för Pedagogoik och Didaktik, 2001. IPD-rapport 1404-062-x.
Fastställd av Fakultetsnämnden vid Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, 2017-06-30