Dnr: HS 2017/37

 

Logotype of Karlstad University


Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Specialpedagogik

Litteraturlista

Specialpedagogik, vetenskaplig kunskapsbildning

Gäller från och med ht 2017

 

Kurskod: SPGCH4
Kursens benämning: Specialpedagogik, vetenskaplig kunskapsbildning
Special Education: Research Project and Methodology
Högskolepoäng: 30 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Obligatorisk litteratur
Edling, C. & Hedström, P. Kvantitativa metoder - Grundläggande analysmetoder för samhälls- och beteendevetare. Lund: Studentlitteratur, 2003. Antal sidor: 205.

Loseke, D. Methodological thinking. Basic principles of social research design. London: Sage, 2013. Antal sidor: 194.

Vetenskapsrådet. Forskningsetiska principer. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2002. Antal sidor: 129.

Vetenskapsrådet. God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2011. www.vetenskapsradet.se. Antal sidor: 17.

Åsberg, R. Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen. 2001. Pedagogisk forskning. Årg. 6, nr.6, s.270-292.

Övrig litteratur väljs i samråd med handledaren.


Referenslitteratur

Alvesson, M. & Sköldberg, K. Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Studentlitteratur, 2008.

Atkinson, P. Ethonography Principles in Practice. London: Sage, 2007.

Backman, J. Rapporter och uppsatser. Upplaga 3. Lund: Studentlitteratur, 2015.

Bell, J. Introduktion till forskningsmetodik. Upplaga 5. Lund: Studentlitteratur, 2014.

Bergström, G. & Boréus, K. Textens mening och makt; Metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys. Lund: Studentlitteratur, 2000.

Borg, E. & Westerlund, J. Statistik för beteendevetare. Stockholm: Liber, 2012.

Bryman, A. Kvantitet och kvalitet i samhällsvetenskaplig forskning. Lund: Studentlitteratur, 1997.

Byström, J. Grundkurs i statistik. Stockholm: Natur och Kultur, 1998.

Bärmark, J. (red.). Forskning om forskning; eller konsten att beskriva en elefant. Stockholm: Natur och Kultur, 1984.

Dalen, M. Intervju som metod. Malmö: Gleerups Utbildning AB, 2015.

Djurfeldt, G., Larsson, R. & Stjärnhagen, O. Statistisk verktygslåda - samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur, 2003.

Ejlertsson, G. Enkäten i praktiken. En handbok i enkätmetodik. Lund: Studentlitteratur, 2014.

Eriksson Barajas, K., Forsberg, C. & Wengström, Y. Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap - Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur och kultur, 2013.

Goodson, I. & Sikes, P. Life history research in educational settings. Berkshire: Open University Press, 2001.

Hartman, J. Vetenskapligt tänkande: från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur, 2004.

Kvale, S. & Brinkmann, S. Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur, 2009.

Lantz, B. Den statistiska undersökningen: grundläggande metodik och typiska problem. Lund: Studentlitteratur, 2011.

Rönnerman, K. (red). Aktionsforskning i praktiken: erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur, 2012.

Silverman, D. En mycket kortfattad, ganska intressant och någorlunda billig bok om kvalitativ forskning. Lund: Studentlitteratur, 2015.

Silverman, D. Qualitative research. Upplaga 3. London: Sage, 2012.

Starrin, B. & Svensson P-G. Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur, 1994.

Trost, J. Att vara opponent. Lund: Studentlitteratur, 2013.

Trost, J. Enkätboken. Lund: Studentlitteratur, 2012.

Wahlgren, L. SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur, 2005.

Wallén, G. Vetenskapsteori och forskningsmetodik. Lund: Studentlitteratur, 1996.

Åsberg, R. Ontologi, epistemologi och metodologi. Göteborgs universitet, Inst för Pedagogoik och Didaktik, 2001. IPD-rapport 1404-062-x.


 

Fastställd av Fakultetsnämnden vid Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, 2017-06-30