Reg No: LUN 2017/72
Board of Teacher Education
Swedish as a Second LanguageCourse Reading
Introduction to the global classroom: Teaching Swedish as a second language in secondary educationValid from autumn semester 2017
Course Code: S2GULB Course Title: Introduction to the global classroom: Teaching Swedish as a second language in secondary education
Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk, för undervisning i åk 7-9Credits: 7.5 Degree Level: Bachelor
Books
Bjerregaard, M. & Kindenberg, B. Språkutvecklande So-undervisning - strategier och metoder för högstadiet. Stockholm: Natur och kultur, 2015.Elmeroth, E. Etnisk maktordning i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 2008. According to the teacher's instructions
Gibbons, P. Lyft språket, lyft tänkandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2013.
Heyer, C. & Hull, I. Formativ bedömning – konkreta exempel och metodiska tips. Stockholm: Natur & Kultur, 2014.
Stier, J. & Sandström Kjellin, M. Interkulturellt samspel i skolan. Lund: Studentlitteratur, 2009. According to the teacher's instructions.
Chapter in a book
Hertzberg, F . "Vägledning, erkännande och kunskap". In: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Edited by Bunar, N. Stockholm: Natur och Kultur, 2015. s. 177-213.Juvonen, P. "Lärarröster om direktplacering". In: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Edited by Bunar, N. Stockholm: Natur och Kultur, 2015. s. 139-176.
Nilsson Folke, J. "Från inkluderande exkludering till exkluderande inkludering". In: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Edited by Bunar, N. Stockholm: Natur och kultur, 2015. s. 37-80.
Reports
Skolverket. Allmänna råd om utbildning för nyanlända elever. Stockholm: Skolverket, 2016.Skolverket. Få syn på språket – kommentarmaterial. Stockholm: Skolverket, 2012.
Skolverket. Greppa språket. Stockholm: Skolverket, 2012.
Skolverket. Nationellt kartläggningsmaterial. Stockholm: Skolverkets bedömningsportal, 2016. According to instructions.
Skolverket. Studiehandledning på modersmålet. Att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever. Stockholm: Skolverket, 2015.
Articles
Runfors, A. " Modersmålssvenskar och vi andra. Ungas språk och identifikationer i ljuset av nynationalism". Utbildning & Demokrati. 2009/18 (2). s. 105–126.
Approved by the Board of Teacher Education, 12 June 2017