Dnr: LUN 2017/72
Lärarutbildningsnämnden
Svenska som andraspråkLitteraturlista
Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk, för undervisning i åk 1-6Gäller från och med ht 2017
Kurskod: S2GULK Kursens benämning: Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk, för undervisning i åk 1-6
Introduction to the global classroom: Teaching Swedish as a second language in primary educationHögskolepoäng: 7.5 hp Utbildningsnivå: grundnivå
Böcker
Elmeroth, E. Etnisk maktordning i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 2008. Enligt lärares anvisning.Gibbons, P. Stärk språket, stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2013.
Heyer, C. & Hull, I. Formativ bedömning – konkreta exempel och metodiska tips. Stockholm: Natur & Kultur, 2014.
Lärarförbundet. Kunskap, språk och identitetet. Att undervisa flerspråkiga elever i F-6. Red. Vestlin, L. Stockholm: Lärarförbundet, 2013. Enligt lärares anvisning.
Stier, J. & Sandström Kjellin, M. Interkulturellt samspel i skolan. Lund: Studentlitteratur, 2009. Enligt lärares anvisning.
Kapitel i bok
Juvonen, P. "Lärarröster om direktplacering". I: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Red. Bunar, N. Stockholm: Natur och Kultur, 2015. s. 139-176.Nilsson Folke, J. "Från inkluderande exkludering till exkluderande inkludering". I: Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Red. Bunar, N. Stockholm: Natur och kultur, 2015. s. 37-80.
Rapporter
Skolverket. Allmänna råd om utbildning för nyanlända elever. Stockholm: Skolverket, 2016.Skolverket. Få syn på språket – kommentarmaterial. Stockholm: Skolverket, 2012.
Skolverket. Greppa språket. Stockholm: Skolverket, 2012.
Skolverket. Nationellt kartläggningsmaterial. Stockholm: Skolverkets bedömningsportal, 2016. Enligt anvisningar.
Skolverket. Studie- och yrkesvägledning i undervisningen. Fem lärande exempel från grundskolan. Stockholm: Skolverket, 2014.
Skolverket. Studiehandledning på modersmålet. Att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever. Stockholm: Skolverket, 2015.
Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2017-06-12