Reg No: HS 2017/54

 

Logotype of Karlstad University


Board of Teacher Education
Biology

Course Reading

Research-Based School Development - Bridging Programme after third-cycle qualification

Valid from autumn semester 2017

 

Course Code: LPAKF9
Course Title: Research-Based School Development - Bridging Programme after third-cycle qualification
Utvecklingsarbete på forskningsmässig grund - KPF
Credits: 15
Degree Level: Master


Books
Berg, Gunnar; Scherp, Hans-Åke. Skolutvecklingens många ansikten. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2003. Pages: sid 15-28, 29-64, 97-178.

Carlgren, Ingrid; Marton, Ference. Lärare av i morgon (enbart kapitel 8 Från "hur" till "vad"). Last edition. Lärarförbundet, 2001. Pages: 216-232, enbart kapitel 8.

Dimenäs Jörgen, Davidsson Birgitta. Lärare till lärare. Last edition. Liberg, 2007. Pages: 264.

Fejes Andreas, Thornberg Robert. Handbok i kvalitativ analys. Liber, 2009. Pages: 240.

Hattie, John. Synligt lärande för lärare. Stockholm: Natur & Kultur, 2012. Pages: 331.

Håkansson Jan, Sundberg Daniel. Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Last edition. 2012. Pages: 309.

Stiftelsen SAF, Lärarförbundet. Lärare som praktiker och forskare om praxisnära forskningsmetoder. Stockholm: Pddesign, 2011. www.stiftelsensaf.se. Pages: 80.

Vetenskapsrådet. God forskningssed. Edited by Vetenskapsrådet. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2011. Pages: 129.

Reports
Skolverket. Att se helheter i undervisning. Naturvetenskapligt perspektiv. Stockholm: Skolverket.se (pdf), 2012.

Groth, Erik. Perspektiv på skolans utveckling. Lund: Studentlitteratur, 2014. Pages: 120.


 

Approved by the Board of Teacher Education, 2 March 2017