Dnr: HS 2017/54

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Biologi

Litteraturlista

Utvecklingsarbete på forskningsmässig grund - KPF

Gäller från och med ht 2017

 

Kurskod: LPAKF9
Kursens benämning: Utvecklingsarbete på forskningsmässig grund - KPF
Research-Based School Development - Bridging Programme after third-cycle qualification
Högskolepoäng: 15 hp
Utbildningsnivå: avancerad nivå


Utvecklingsarbete på forskningsmässig grund

Böcker
Berg, Gunnar; Scherp, Hans-Åke. Skolutvecklingens många ansikten. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2003. Antal sidor: sid 15-28, 29-64, 97-178.

Carlgren, Ingrid; Marton, Ference. Lärare av i morgon (enbart kapitel 8 Från "hur" till "vad"). Senaste upplagan. Lärarförbundet, 2001. Antal sidor: 216-232, enbart kapitel 8.

Dimenäs Jörgen, Davidsson Birgitta. Lärare till lärare. Senaste upplagan. Liberg, 2007. Antal sidor: 264.

Fejes Andreas, Thornberg Robert. Handbok i kvalitativ analys. Liber, 2009. Antal sidor: 240.

Hattie, John. Synligt lärande för lärare. Stockholm: Natur & Kultur, 2012. Antal sidor: 331.

Håkansson Jan, Sundberg Daniel. Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Senaste upplagan. 2012. Antal sidor: 309.

Stiftelsen SAF, Lärarförbundet. Lärare som praktiker och forskare om praxisnära forskningsmetoder. Stockholm: Pddesign, 2011. www.stiftelsensaf.se. Antal sidor: 80.

Vetenskapsrådet. God forskningssed. Red. Vetenskapsrådet. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2011. Antal sidor: 129.

Rapporter
Skolverket. Att se helheter i undervisning. Naturvetenskapligt perspektiv. Stockholm: Skolverket.se (pdf), 2012.

Ovanstående titlar är obligatorisk kurslitteratur. Därutöver väljs ca 500 s. utifrån den studerandes kunskapsbehov beroende på arbetets art och val av vetenskaplig metod i samråd med läraren/handledaren.

Verksamhetsförlagd utbildning

Groth, Erik. Perspektiv på skolans utveckling. Lund: Studentlitteratur, 2014. Antal sidor: 120.

Styrdokument för relevant verksamhet/ämne.


 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2017-03-02