Dnr: IDGL13/20172
Lärarutbildningsnämnden
IdrottsvetenskapLitteraturlista
Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 3Gäller från och med ht 2017
Kurskod: IDGL13 Kursens benämning: Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 3
Physical education 3Högskolepoäng: 30 hp Utbildningsnivå: grundnivå
Delkurs 1: Friluftsliv, hälsa och ledarskap, 7,5 hp
Brügge, Britta, Glantz, Mats och Sandell, Klas. Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB, 2011. Antal sidor: 288. Valda delar
Hedström, Pernilla, Wagnsson, Stefan & Augustson, Christian. En genomlysning av "Må bra" projektet- Ett interreg III projekt mellan Säffle kommun och Spydeberg kommun. Karlstad: Karlstads universitet, Idrottsvetenskap, 2008. Antal sidor: 63.
HLR-rådet. Instruktörsmtrl för vuxen-hlr inklusive provdocka Mini-Ann.
Jung, Albrecht, & Palm, Sven-Olof. Projektrapport - Anonyma hösäckar. Karlstad: Karlstads universitet, Idrottsvetenskap, 2008. Antal sidor: 9.
Martin, Bruce, Cashel, Christine, Wagstaff, Mark, & Breunig, Mary. Outdoor leadership. Theory and practice. Champaign: IL: Human Kinetics, 2006. Antal sidor: 305.
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik. Friluftssport och äventyrsidrott Utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur, 2011. Antal sidor: 239.
Sandell, Klas, Öhman, Johan & Östman, Leif. Miljödidaktik. Naturen, skolan och demokratin. Lund: Studentlitteratur, 2003. Antal sidor: 214.
Sandell, Klas. & Sörlin, Sverker (red). Friluftshistoria. Från Härdande Friluftslif till Ekoturism och Miljöpedagogik; Tema i det svenska friluftslivets historia. Stockholm: Carlsson förlag, 2008. Antal sidor: 285.
Stefan Wagnsson, Peter Olsson, Karin Gillgren,My Hofstedt & Henrik Örnstedt. SMARTIS-Blev det smartare än det låter?En utvärdering av SMARTIS-projektet på uppdrag av Värmlands Idrottsförbund. Karlstad: : Karlstads universitet, Idrottsvetenskap, 2008. http://www2.rf.se/varmland/files/%7B7DD00F3C-5C04-42C8-A199-94F5CE33693A%7D.pdf. Antal sidor: 86.
Tidskriftsartiklar
Linden, C. Ahlborg, H.G. Besjakov, J., Gardsell, P. & Karlsson, M. K. A School Curriculum–Based Exercise Program Increases Bone Mineral Accrual and Bone size in Prepubertal Girls: Two-Year Data From the Pediatric Osteoporosis Prevention (POP) Study. Journal of Bone and Mineral Research. 2006/21, (6). 829-835.Sollerhed, A-C. & Ejlertsson, G. Physical benefits of expanded physical education in primary school: findings from a 3-year intervention study in Sweden. Scandinavian journal of medicine & science in sports 18. 2008. 102-107.
ReferenslitteraturKorp Peter. Hälsopromotion. Lund: Studentlitteratur, 2004. Antal sidor: 168.
Wennerstad-Modig Karin, Tholin Sanna & Rasmussen Finn. Kommunernas arbete med att främja fysisk aktivitet och goda matvanor bland skolbarnen i Stockholms län. Stockholm: Centrum för folkhälsa, 2007. Antal sidor: 81.
Delkurs 2: VFU
Lundrgen, U.-P. (red). Lärarens handbok: läroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention. Lund: Studentlitteratur, 2015.
Skolverket. Kursplan och betygskriterier i idrott och hälsa Gymnasieskolan. www.skolverket.se.
Skolverket. Kursplan och betygskriterier i idrott och hälsa. Grundskolan. www.skolverket.se.
Delkurs 3: Självständigt arbete, 15 hp
Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.
Denscombe, Martyn. Good research guide: For small-scale research projects. Berkshire: McGraw-Hill Education, 2014. Antal sidor: 376.
Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola. Statistisk verktygslåda. Samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur, 2010. Antal sidor: 480+ cd. Valda delar
Kvale, Steinar & Brinkman, Svend. Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur, 2009. Antal sidor: 370.
Larsson, Håkan. "Vetenskapliga pespektiv". I: Pedagogiska perspektiv på idrott. Red. Engström, Lars-Magnus & Redelius, Karin. Stockholm: HLS Förlag, 2010. Antal sidor: 300.
Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2017-02-15