Dnr: HIGL13/ 20172

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Historia

Litteraturlista

Historia III med didaktisk inriktning

Gäller från och med ht 2017

 

Kurskod: HIGL13
Kursens benämning: Historia III med didaktisk inriktning
History and History Teaching 3
Högskolepoäng: 30 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


1. Historisk teori och metod, 7,5 hp

Böcker
Goldin, Ian, Cameron, Geoffrey & Balarajan, Meera. Exceptional people: How migration shaped our world and will define our future. Princeton University Press, 2012. s 11-120.

McCullagh, C. Behan. The Logic of History. London: Routledge, 2003. Kap 1-5. Antal sidor: 132.

Månson, Per. Red. Moderna samhällsteorier. Traditioner - riktningar - teoretiker. Senaste upplagan. Stockholm: 2003/2007. Kap. 2, 7-8, 10-12. Antal sidor: 227.

Åmark, Klas. Varför historia? En ämnesintroduktion för nya studenter. Lund: Studentlitteratur, 2011. Antal sidor: 93.

Kapitel i bok
Nilsson, Roddy. "Foucault für alle? En diskussion om Foucault, radikalitet och historievetenskapen". I: Att rätt förfoga över tingen. Historiska studier av styrning och maktutövning. Red. Fredriksson, Johannes & Larsson, Esbjörn. Uppsala: Opulusca, 2007. s. 11-32. Antal sidor: 21. Finns tillgänglig som PDF.

Tidskriftsartiklar
Aronsson, Peter. "Historiekultur, politik och historievetenskap i Norden". Historisk tidskrift. (122) 2, 2002. s 189-208. Antal sidor: 19.

Bagerius, Henrik m.fl. "Skönlitteratur i historievetenskapen – några metodologiska reflexioner". Historisk tidskrift. (133) 3, 2013. s. 384-410. Antal sidor: 26.

Jarrick, Arne. "Källkritiken måste uppdateras för att inte reduceras till kvarleva". Historisk tidskrift. (125) 2, 2005. s. 219-231. Antal sidor: 12.

Nordgren, Kenneth & Johansson, Maria. "Intercultural historical learning: a conceptual framework". Journal of Curriculum Studies. (2015) 47 (1). Antal sidor: s 1-25.

Poulsen, Jens Aage. "What about Global History? Dilemmas in the Selection of Content in the School Subject History". Education Sciences 3. no. 4 (2013). s 403-420.

Rüsen, Jörn. 2004. "How to Overcome Ethnocentrism: Approaches to a Culture of Recognition by History in the Twenty-First Century1". History and Theory. 43(4). s 118-129.

Seigel, Micol. 2004. "World history's narrative problem". Hispanic American Historical Review. 84(3). s 431-446.

Seixas, Peter. 2015. "A Model of Historical Thinking". Educational Philosophy and Theory. doi:10.1080/00131857.2015.1101363. s 1-13.

Wimmer, Andreas & Glick Schiller, Nina. 2002. "Methodological nationalism and beyond: nation–state building, migration and the social sciences". Global networks,. 2(4). s 301-334.

Stencil
Metodövning. Antal sidor: 19. Finns tillgänglig som PDF.

Bourdieu, Pierre. Kultursociologiska texter. Stockholm: Brutus Östlings bokförlagsymposium, 1994. s 247-263. Antal sidor: 17. Finns tillgänglig som PDF.

Weber, Max. Essays in Economic Sociology. Princeton: Princeton University Press, 1999. s 83-95, 116-119. Antal sidor: 17. Finns tillgänglig som PDF.


Referenslitteratur

Böcker
Boréus, Kristina & Bergström, Göran. Red. Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Upplaga 2. Lund: Studentlitteratur, 2009. Urval motsv. 187 s läses.

Eggeby, Eva & Söderberg, Johan. Kvantitativa metoder för samhällsvetare och humanister. Lund: Studentlitteratur, 1999. Antal sidor: 245.

2. VFU, 7,5 hp

Lärarens handbok: läroplaner, skollag, diskrimineringslag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur, 2008. Antal sidor: 227.

Läroplan för grundskolan. Del 3 Kursplaner och kunskapskrav i historia. http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/historia.

Ämnesplan för ämnet historia, gymnasieskolan. http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/his?tos=gy&subjectCode=HIS&lang=sv.

3. Självständigt arbete, 15 hp

Litteratur väljs i samråd med handledare.


Utöver anvisad litteratur läses en doktorsavhandling eller annan monografi på motsvarande vetenskaplig nivå inom ämnet historia. Val av avhandling görs i samråd med examinerande lärare. Om ej annat anges finns artiklarna i litteraturlistan tillgängliga via KAU-bibliotekets tidskriftsdatabas. Enklast finner du artiklarna genom att gå till länken ”Tidskrifter” på bibliotekets hemsida. Börja där genom att söka på tidskriftens namn.

 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2017-02-15