Dnr: HS 2017/42

 

Logotype of Karlstad University


Fakultetsnämnd Lärande
Samhällskunskap

Litteraturlista

Samhällsorienterande ämnen för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3

Gäller från och med ht 2017

 

Kurskod: LPGG13
Kursens benämning: Samhällsorienterande ämnen för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3
Social science for preschool class and lower primary
Högskolepoäng: 7.5 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Böcker
Betyg i teori och praktik. Gleerup 2012, sid 9-102, sid 159-186: Nordgren, k; Odenstad, C; Samuelsson, J.

Adler, M; Flihan, S. The Interdisciplinary Continuum: Reconciling Theory, Research and Pratice. Albany State Universityu of New York (elektronisk resurs) 41 sidor.

Jönsson, Anders; Odenstad Christina. Bedömning i SO: för grundskolan. Upplaga 1. Gleerups Utbildning AB, 2014. ISBN 9789140685889.

Odenstad, Christina. Ämnesdidaktik för SO-ämnena: för grundskolan. Upplaga 1. Gleerups Utbildning AB: 2014. ISBN 9789140685919.

Rosler, Brenda. "Process Drama in One Fifth-Grade Social Studies Class", The Social Studies, 7 sid (Elektronisk resurs).

Övrigt
Valfri referenslitteratur motsvarande 500 sidor enligt nedan. Till detta kan egen vald litteratur användas i begränsad omfattning.

Styrdokument
Kommentarmaterial i SO-ämnena.

Skolverket. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. 2011 (reviderad 2016).


Referenslitteratur

Historia
Hellspong, Mats; Löfgren Orvar. Land och stad. Svenska samhällen från medeltid till nutid. . Malmö: Gleerup, 1994. Antal sidor: 343. Nås via länk på lärplattformen itslearning

Levstik, L; Barton, K. Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Upplaga 4. London: Routledge. 2010. 1-57. ISBN 9780415873017. Antal sidor: 222. Finns som E-bok

Lindström, D. Forntid i Sverige - en introduktion. Natur & kultur, 2004. Antal sidor: 132.

Phillips, D.C. (Denis Charles); F Soltis, J. Perspektiv på lärande . Upplaga 2. Studentlitteratur AB, 2014. Antal sidor: 192.

Samhällskunskap
Abercrombie, N. Introduktion till sociologi. Lund: Studentlitteratur, 2006, 188 sidor.

Båth, Sten; Sanderoth, Ingrid; Werner, Margit. Plats, identitet, lärande. Närområdesstudier i skolan. Upplaga 1. Lund: Studentlitteratur AB, 2009. valda sidor. Antal sidor: 256.

Nohagen, Lars. Ekonomi: introduktion i samhällsekonomi. Stockholm: Bonniers, 2009. Antal sidor: 283.

Øyvind Østerud. Statsvetenskap: introduktion i politisk analys. Stockholm: Natur och Kultur, 1997. Antal sidor: 426.

Religion
I religionskunskap tillkommer artiklar och kompendiematerial enligt läsanvisningar, pdf-filer och länkar via lärplattformen itslearning

Franck, Olof; Osbeck, Christina & von Brömssen, Kerstin (red). Religioner, livsåskådningar och etik. För lärare 4-6.. Malmö: Gleerups, 2016. Antal sidor: 296.

Holmqvist Lidh, Carina. Representera och bli representerad: elever med religiös positionering talar om skolans religionskunskapsundervisning. Karlstads universitet, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete: 2016. I urval 150.

Löfstedt, Malin red. Religionsdidaktik - mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur, 2011. I urval 150 sidor.

Geografi
I geografi tillkommer artiklar och kompendiematerial enligt läsanvisningar, pdf-filer och länkar via lärplattformen itslearning, ca 250 sidor

Sanderoth, I. Plats Identítet Lärande, Närområdesstudier i skolan. Studentlitteratur 2009, 256 sidor.

Stephansson, O m.fl.. Jord berg luft vatten. Elementa. Utbildningsradion. 1988. Antal sidor: 127.


Reviderad enligt prefektbeslut 2017-02-21

 

Fastställd av Fakultetsnämnd Lärande, 2012-08-23