Dnr: HS 2016/51

 

Logotype of Karlstad University


Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Medie- och kommunikationsvetenskap

Litteraturlista

Strategisk digital kommunikation

Gäller från och med vt 2017

 

Kurskod: MKGB62
Kursens benämning: Strategisk digital kommunikation
Strategic digital communication
Högskolepoäng: 30 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Strategisk digital kommunikation, 15hp

Böcker
Beasley, M. (2013). Practical Web Analytics for User Experience : How Analytics Can Help You Understand Your Users. Amsterdam: Morgan Kaufmann.

Bergström, B, (2015). Effektiv visuell kommunikation. Om nyheter, reklam och profilering i vär visuella kultur. Upplaga 9. Stockholm: Carlsson Bokförlag AB.

David, M. M. (2011). WordPress 3 Search Engine Optimization : Optimize Your Website for Popularity with Search Engines. Birmingham, UK: Packt Publishing. s. 7-30.

Jenkins, H., Ford, S. & Green, J. (2014). Spridbar media: att skapa värde och mening i en nätverkad kultur. Göteborg: Daidalos.

Lewis, C. (2014). Irresistible apps: motivational design patterns for apps, games, and web-based communities. Senaste upplagan. Berkeley : Apress.

Nissenbaum, H. F. (2010). Privacy in Context : Technology, Policy, and the Integrity of Social Life. Stanford, California: Stanford Law Books. s. 19-64, 125-157.


Referenslitteratur

Jenkins, H. & Sjödén, P. (2012. Konvergenskulturen: där gamla och nya medier kolliderar. Göteborg: Daidalos.

Lindgren, S. (2012). Nya medier och kommunikation: makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern. Malmö: Gleerups utbildning.

Böcker
Mayer-Schönberger, V. & Cukier, K. (2014). Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think (Reprint edition). Boston: Eamon Dolan/Mariner Books.

Forskningsmetoder, 7.5hp

Böcker
Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Kap. 2 (bokens övriga kapitel ingår i efterföljande uppsatskurs). Antal sidor: 9.

Bergström, G., Boréus, K. (2012). Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Upplaga 3. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 461.

Ekström. M/Larsson, L. (2010). Metoder i kommunikationsvetenskap. Upplaga 2. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 320.

Kvale, S. (2009). Den kvalitativa forskningsintervjun . Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 370.

Trost, J. (2007). Enkätboken. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 168.

Östbye, H., Knapskog, K., Helland, K., Larsen, L.O. (2004). Metodbok för medievetenskap. Malmö: Liber. Antal sidor: 286.


Referenslitteratur

Aronsson, Å. (1999). SPSS. En instruktion till basmodulen. Lund: Studentlitteratur.

Danemark, B., Ekström, M. m fl. (1997). Att förklara samhället. Lund: Studentlitteratur .

Esiasson, P., Giljam, M., Oscarson, H., Wägnerud, L. (2007). Metodpraktikan. Konsten att studera samhälle, individ och marknad. Stockholm: Norstedts Juridik AB.

Hartman, J. (2004). Vetenskapligt tänkande: från kunskapsteori till metodteori . Lund: Studentlitteratur.

Repstad, P. Närhet och distans. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur.

Wahlgren, L. (2005). SPSS steg för steg . Lund: Studentlitteratur .

Ytterligare valbar litteratur tillkommer

Självständigt arbete 7,5hp

Böcker
Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Antal sidor: 213.

Språkrådet (2008). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. Antal sidor: 264.


Referenslitteratur

Jarrick, A. & Josephson, O. (1996). Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Lund: Studentlitteratur.

Nyberg, R. (2000). Skriv vetenskapliga uppsatser och avhandlingar med stöd av IT och Internet. Upplaga 4. Lund: Studentlitteratur.

Ämnesrelevant litteratur väljs i samråd med handledaren (teori och metod)


 

Fastställd av Fakultetsnämnden vid Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, 2016-12-15