Dnr: SVGL12/201671

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Litteraturvetenskap

Litteraturlista

Svenska II med didaktisk inriktning

Gäller från och med vt 2017

 

Kurskod: SVGL12
Kursens benämning: Svenska II med didaktisk inriktning
Swedish for Teaching II
Högskolepoäng: 30 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Gemensamt material för samtliga delkurser
Kursplaner och kunskapskrav för svenskämnet årskurs 7-9 (www.skolverket.se).

Läroböcker och digitalt undervisningsmaterial för svenskämnet på högstadiet och gymnasiet (enligt anvisningar).

Ämnesplaner för gymnasieskolans kurser Svenska 1-3, Skrivande och Retorik (www.skolverket.se).

Delkurs 1: Språkstruktur, 7,5 hp

Bolander, Maria. Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber AB, 2012 (3 uppl.). ISBN 978-91-47-10525-0. Antal sidor: 244.

Boström, Lena & Josefsson, Gunlög. Vägar till grammatik. Lund: Studentlitteratur, 2006. ISBN 91-44-03785-6. Antal sidor: 213.

Josefsson, Gunlög. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur, 2009 (2 uppl.). ISBN 978-91-44-05204-5. Antal sidor: 150 (enligt anvisningar).

Språkriktighetsboken. Malmö: NE Nationalencyklopedin förlag, 2016 (2:a uppl.). ISBN 978-91-7513-068-2. Antal sidor: 50 (enligt anvisningar).

Svedner, Per-Olov. Svenskämnet och svenskundervisningen. Delarna och helheten. En didaktisk-metodisk beskrivning och handledning. Uppsala: Kunskapsföretaget, 2011. ISBN 91-89040-75-9. Sid. 90-123.

Delkurs 2: Läsning, 7,5 hp

Artiklar och rapporter om max 100 sidor kan tillkomma.

Text- och filmmaterial på Läs- och skrivportalen (https://lasochskrivportalen.skolverket.se).

Arnbak, Elisabeth. Läsning av faktatexter. Från läsprocess till lärprocess. Stockholm: Natur & Kultur, 2010. ISBN 978-91-27-42044-1. Antal sidor: 176.

Bedömning i svenskämnet. Årskurs 7-9. Red. Gustaf Skar & Michael Tengberg. Svensklärarföreningens årsskrift 2014. Svensklärarserien 237, 2015. ISBN 978-91-27-13844-5. Sid. 87-105.

Holsanova, Jana. Myter och sanningar om läsning. Om samspelet mellan språk och bild i olika medier. Stockholm: Språkrådet och Norstedts, 2010. ISBN 978-91-1-302841-5. Antal sidor: 153.

Iversen Kulbrandstad, Lise. Lesing i utvikling. Teoretiske og didaktiske perspektiver. Bergen: Fagboksforlaget, 2007. ISBN 978-82-450-0077-1. Sid. 103-144, 165-240.

Roe, Astrid. Läsdidaktik. Efter den första läsinlärningen. Malmö: Gleerups, 2014. ISBN 978-91-40-68582-7. Antal sidor: 278.

Tønnesson, Johan L. Hva er sakprosa. Oslo: Universitetsforlaget, 2012 (2 uppl.). ISBN 978-82-15-01945-1. Antal sidor: 154.

Å lese i alle fag. Red. Eva Maagerø & Elise Seip Tønnessen. Oslo: Universitetsforlaget, 2015. ISBN 978-82-15-02495-0. Sid. 15-74, 119-141, 180-202.

Delkurs 3: Skrivande, 7,5 hp

Artiklar och rapporter om max 100 sidor kan tillkomma.

Provuppgifter och bedömningsmaterial för de nationella proven i svenska i årskurs 9 och på gymnasiet (http://www.natprov.nordiska.uu.se/).

Text- och filmmaterial på Läs- och skrivportalen (https://lasochskrivportalen.skolverket.se).

Bedömning i svenskämnet. Årskurs 7-9. Red. Gustaf Skar & Michael Tengberg. Svensklärarföreningens årsskrift 2014. Svensklärarserien 237, 2015. ISBN 978-91-27-13844-5. Sid. 63-86, 130-170.

Linnér, Bengt & Lundin, Katarina. Klassrummens många språk. Att förhålla sig till elevers språkbruk. Lund: Studentlitteratur, 2011. ISBN 978-91-44-07163-3. Antal sidor: 210.

Palmér, Anne. Nationella skrivprov baserade på två olika läroplaner. Genre, kommunikationssituation och skrivdidaktiska diskurser. Svenska i utveckling nr 31. Uppsala: Uppsala universitet, 2013. Sid. 5-22, 42-72.

Palmér, Anne & Östlund-Stjärnegårdh, Eva. Bedömning av elevtext - enligt Lgr11 och Lgy11. Stockholm: Natur & Kultur, 2015. ISBN 978-91-27-44214-6. Antal sidor: 170.

Renberg, Bo. Bra skrivet Väl talat. Handledning i skrivande och praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur, 2013 (2 uppl.). ISBN 978-91-44-08824-2. Sid. 11-90.

Schött, Kristina m. fl. Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber AB, 2015 (3 uppl.). ISBN 978-91-47-11408-5. Antal sidor: 185.

Svedner, Per-Olov. Svenskämnet och svenskundervisningen. Delarna och helheten. En didaktisk-metodisk beskrivning och handledning. Uppsala: Kunskapsföretaget, 2011. ISBN 91-89040-75-9. Sid. 141-177.

Wesslén, Karin. Processkrivande - en etablerad metod på gymnasiet?. Svenska i utveckling nr 24. FUMS Rapport nr 225. Uppsala: Uppsala universitet, 2008. Antal sidor: 49.

Delkurs 4: Retorik, 7,5 hp

Artiklar och rapporter om max 150 sidor kan tillkomma.

Provuppgifter och bedömningsmaterial för de nationella proven i svenska i årskurs 9 och på gymnasiet (http://www.natprov.nordiska.uu.se/).

Axelsson, Ulrika. Talängslan. Förstå, utmana och förändra. Lund: Studentlitteratur, 2011. ISBN 978-91-44-06779-7. Antal sidor: 96.

Hellspong, Lennart. Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur, 2011 (3 uppl.). ISBN 978-91-44-06739-1. Antal sidor: 355.

Olsson Jers, Cecilia. Klassrummet som muntlig arena - att tala fram sin trovärdighet. Stockholm: Liber AB, 2012. ISBN 978-91-47-10061-3. Antal sidor: 207.

Palmér, Anne. Att bedöma det muntliga. Utvärdering av ett delprov i gymnasieskolans nationella kursprov, Svenska B. Svenska i utveckling nr 26. FUMS Rapport nr 227. Uppsala: Uppsala universitet, 2010. Antal sidor: 61.

Palmér, Anne. Muntligt i klassrummet. Om tal, samtal och bedömning. Lund: Studentlitteratur, 2010. ISBN 978-91-44-05470-4. Sid. 27-128.

Renberg, Bo. Bra skrivet Väl talat. Handledning i skrivande och praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur, 2013 (2 uppl.). Sid. 91-167. ISBN 978-91-44-08824-2.

Schüssler, Eija L. Visuell kommunikation - modell för bedömning av gymnasieelevers bruk av bildspel vid muntliga anföranden. Svenska i utveckling nr 32. Uppsala: Uppsala universitet, 2014. Antal sidor: 46.


Referenslitteratur

Lindqvist Grinde, Janne. Klassisk retorik för vår tid. Lund: Studentlitteratur, 2008. ISBN 978-91-44-04788-1.


 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2016-08-30