Dnr: HS 2016/57

 

Logotype of Karlstad University


Fakultetsnämnd Lärande
Pedagogik

Litteraturlista

Den lärande eleven 2 - musiklärare

Gäller från och med vt 2017

 

Kurskod: MUGL12
Kursens benämning: Den lärande eleven 2 - musiklärare
The learning pupil 2
Högskolepoäng: 7.5 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Ett urval av forskningsrapporter, artiklar och annat textmaterial gällande framförallt det musikpedagogiska området tillkommer, ca 100 sidor.

Skolverket. Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd. Stockholm: Fritzes kundservice. Antal sidor: 70.

Böcker
Bjørndal, Cato R. P. Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Liber förlag, (2005). Sidorna: 26-60, 71-89, 117-131. Antal sidor: 44.

Bonde, Lars-Ole. Musik og menneske. Introduktion til musikpsykologi. Fredriksberg: Samfundslitteratur, (2009). 35-44, 63-82, 127-279, 295-335. Antal sidor: 220.

Gustavsson, Bernt. Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Liber Distribution, (2002). Sidorna: 78-101. Antal sidor: 24.

Kempe, Anna-Lena & West, Tore. Design för lärande i musik. Stockholm: Norstedt, (2010). Sidorna: 59-86. Antal sidor: 28.

Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan (Red.). Estetiska lärprocesser: upplevelser, praktiker och kunskapsformer. Lund: Studentlitteratur, (2009). Sidorna: 103-120, 211-226, 227-249. Antal sidor: 57.

Nilholm, Claes. Barn och elever i svårigheter: en pedagogisk utmaning . Lund: Studentlitteratur, (2012). Antal sidor: 152.

Selander, Staffan & Kress, Günter. Design för lärande - i ett multimodalt perspektiv. Stockholm: Nordstedts, (2009). Sidorna: 97-139. Antal sidor: 43.

Selander, Staffan & Svärdemo-Åberg, Eva. Didaktisk design i digital miljö - nya möjligheter för lärande. Stockholm: Liber, (2009). Sidorna: 70-169. Antal sidor: 100.

Svedner, Per-Olof & Johansson, Bo. Examensarbetet i lärarutbildningen. Uppsala: Kunskapsföretaget, (2010). Sidorna: 8-19, 41-49, 76-84. Antal sidor: 35.

Kapitel i bok
Dibben, Nicola. Musical Identities; Gender identity and music. Red. MacDonald, Raymond, Hargreaves, David & Miell, Dorothy. Oxford: Oxford University Press, (2002). Antal sidor: 14.

Folkestad, Göran. Musical Identities; National identity and music. Red. MacDonald, Raymond, Hargreaves, David & Miell, Dorothy. Oxford: Oxford University Press, (2002). Antal sidor: 11.

Nielsen, Klaus. Mästarlära. Lärande som social praxis; Musikalisk mästarlära. Red. Nielsen, Klas & Kvarne, Steinar. Lund: Studentlitteratur, (2000). Sidorna: 139-153. Antal sidor: 25.

Saar, Tomas . Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik- och bildundervisning; Maskulinitet på schemat. Pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola. Red. Nordberg, Marie . Stockholm: Liber, (2008). Antal sidor: 19.

Sandberg Jurström, Ragnhild. Musik och kunskapsbildning: En festskrift till Bengt Olsson; Musikaliskt lärande och musicerande i ett multimodalt, socialsemiotiskt och designteoretiskt perspektiv. Red. Lindgren, Monica, Frisk Anna, Henningsson, Ingemar & Öberg, Johan. Göteborg: Art Monitor, (2011). 157-163 . Antal sidor: 7.

Tarrant, Mark, North, Adrian C, & Hargreaves, David. Musical Identities; Youth identity and music. Red. MacDonald, Raymond, Hargreaves, David & Miell, Dorothy . Oxford: Oxford University Press, (2002). Antal sidor: 13.

Wallerstedt, Cecilia. Lärande i musik - barn och lärare i tongivande samspel; Appropriering av kulturella redskap - ett sociokulturellt perspektiv på hur man lär sig musik . Red. Wallerstedt, Cecilia, Lagerlöf, Pernilla & Pramling, Niclas. Malmö: Gleerups, (2014). Sidorna: 21-40. Antal sidor: 20.

Tidskriftsartiklar
Helldin, Rolf. Klass, kultur och inkludering. En pedagogisk brännpunkt för framtidens specialpedagogiska forskning. (2007). Pedagogisk Forskning i Sverige 2007. årg 12, nr 2. Sidorna: 119–134. Antal sidor: 16.

Hultberg, Cecilia. En kulturpsykologisk modell av musikaliskt lärande genom musicerande. Red. Nielsen, Frede V, Holgersen, Sven-Erik & Graabraek, Siw. (2009). Nordisk musikpedagogisk forskning. Årbok 11. sid 49-68. Antal sidor: 20.

Övrigt
Paulander, Ann-Sofie. Meningen med att gå i musikterapi. En fenomenologisk studie om deltagares upplevelser. Stockholm: KMH-förlaget, (2011). 13-31, 68-134. Antal sidor: 84. Doktorsavhandling


 

Fastställd av Fakultetsnämnd Lärande, 2016-11-29