Reg No: LUN 2013/13

 

Logotype of Karlstad University


Board of Teacher Education
Special Education

Course Reading

Degree Project in Special Education

Valid from spring semester 2016

 

Course Code: LPASP6
Course Title: Degree Project in Special Education
Examensarbete inom speciallärarprogrammet
Credits: 15
Degree Level: Master


Ahrne, Göran & Svensson, Peter. Handbok i kvalitativa metoder. Malmö: Liber, 2015. Pages: 275.

Bjereld, Ulf, Demker, Marie & Hinnfors, Johan. Varför vetenskap: Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Lund: Studentlitteratur, 2009. Pages: 165.

Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Løkensgard Hoel, Torlaug. Skriva för att lära - Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur, 2002. Pages: 209.

Loseke, Donileen. R. Methodological thinking. Basic principles of social research design. London: Sage Publications, 2013. Pages: 194.

Molander, Bengt. Vetenskapsfilosofi. En bok om vetenskapen och den vetenskapande människan. Edition 2. Stockholm: Thales, 2003. Pages: 285.

Vetenskapsrådet. Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2002. Pages: 17.

Vetenskapsrådet. God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2011. Pages: 131.


Reference Literature

Backman, Jarl. Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur, 2008. Pages: 223.

Christensen, Pia & James, Allison (Eds). Research with Children. Perspectives and Practices. London: Falmer Press, 2008. Pages: 312.

Hammar Chiriac, Eva & Einarsson, Charlotta. Gruppobservationer: Teori och praktik. Lund: Studentlitteratur, 2013. Pages: 176.

Jarrick, Arne & Josephsson, Olle. Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Lund: Studentlitteratur, 1996. Pages: 133.

Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend. Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur, 2009. Pages: 370.

Lantz, Björn. Den statistiska undersökningen - grundläggande metodik och typiska problem. Lund: Studentlitteratur, 2011. Pages: 182.


 

Approved by the Board of Teacher Education, 29 August 2013