Dnr: LUN 2015/14

 

Logotype of Karlstad University


Lärarutbildningsnämnden
Kurser i musiklärarutbildningen

Litteraturlista

Musik- och ljudproduktion 5

Gäller från och med ht 2015

 

Kurskod: MUGL34
Kursens benämning: Musik- och ljudproduktion 5
Music and Sound Production 5
Högskolepoäng: 15 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Delkurs 1: Musikdidaktik, 7 hp

Texter ur aktuell allmän- och musikdidaktisk fackpress, forskning och debatt. Valen görs både av undervisande lärare och student.

Ensemblemetodiska kompendier om max 100 sidor.

Johansson, Leif. Ensembleledning. Lund: Studentlitteratur AB, 2005. Antal sidor: 181.

Delkurs 2: Musikkunskap, 3 hp

Ytterligare texter om max 50 sidor tillkommer.

Lincoln Collier, James. Jazz. Oxford Music Online, 2014. http://www.oxfordmusiconline.com.

Middleton, Richard. Popular music in the West. Oxford Music Online, 2014. http://www.oxfordmusiconline.com.

Böcker
Benestad, Finn. Musikk og tanke – Hovedretninger i musikkestetikkens historie fra antikken til vår egen tid . Aschehoug forlag, 2005. Antal sidor: 392.

Bryngelsson, Peter. Filmmusik - det komponerade miraklet. Liber, 2006. Urval beroende på vald uppgift.

Dykhoff, Klas. Ljudbild eller synvilla?. Liber, 2002. Urval beroende på vald uppgift.

Delkurs 3: Musik- och ljudproduktion, 5 hp

Böcker
Bartlett, Bruce & Bartlett, Jenny. Practical Recording Techniques: The Step-by-step Approach to Professional Audio Recording. Focal Press, 2008. Antal sidor: 356.

Everest, Frederick Alton. Master Handbook of Acoustics. Tab Electronics, 2009. Antal sidor: 528.

Senior, Mike. Mixing Secrets for the Small Studio. Focal Press, 2011. Antal sidor: 352.

Stannow, Henrik. Musikjuridik. CKM Förlag AB, 2014. ISBN 9789170409905. Antal sidor: 220.


Referenslitteratur

Meyer, Jürgen [translated By Uwe Hansen]. Acoustics and the performance of music. Springer Verlag, 2009. Antal sidor: 446. eISBN-13: 9780387095172

Ballou, Glen M. Handbook for Sound Engineers. Focal Press, 2008. Antal sidor: 1807. eISBN-13: 9780080927619


 

Fastställd av Lärarutbildningsnämnden, 2015-08-26