Dnr: HS2015/67

 

Logotype of Karlstad University


Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Svenska som andraspråk

Litteraturlista

Andraspråksinlärning

Gäller från och med ht 2015

 

Kurskod: S2GB05
Kursens benämning: Andraspråksinlärning
Second language aquisition
Högskolepoäng: 7.5 hp
Utbildningsnivå: grundnivå


Artiklar märkta med * kommer att finnas (till självkostnadspris) vid kursintroduktionen. Eventuellt tillkommer andra kortare artiklar + egen vald litteratur.

Böcker
Abrahamsson, N. (2009). Andraspråksinlärning. Lund: Studentlitteratur.

Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of syntax. Cambridge: the M.I.T. Press. S. 3-9*

Krashen, S. & Terrell, T. (1985). The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Pergamon Press. S. 26-40*.

Linnarud, M. (1997). Språkforskning för språklärare. Lund: Studentlitteratur. Kap.4*.

Norrby, C. & Håkansson, G. (2007). Språkinlärning och språkanvändning. Svenska som andraspråk i och utanför Sverige. Lund: Studentlitteratur. ISBN 9144047355.

Kapitel i bok
Andersson, A.-B & Stenqvist, A. (1997). "Om ordinlärning i den tidiga sfi-undervisningen". I: Svenska som andraspråk och andra språk. Festskrift till Gunnar Tingbjörn. Red. Andersson, A.-B., Enström, I., Källström, R & Nauclér, K. Göteborg: Göteborgs universitet, Institutionen för svenska språket. S. 1-8*.

Bergman, P. & Sjöqvist, L. (2000). "Att tänka på sitt andraspråk". I: Svenskan i tiden - verklighet och vision. Red. Åhl, H. Nationellt Centrum. HLS Förlag. S. 39-49*.

Ekberg, L. (2013). "Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle . Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur. S. 259-280.

Enström, I. (1997). "Kan lätta ord vara svåra? Svenska som andraspråk och andra språk". I: Festskrift till Gunnar Tingbjörn. Red. Andersson, A.-B., Enström, I., Källström, R & Nauclér, K. Göteborg: Göteborgs universitet, Institutionen för svenska språket. S. 73-86*.

Holmegaard, M. (2000). "Språkmedvetenhet och ordinlärning: Lärare o inlärare reflekterar kring en betydelseövning i svenska som andraspråk". I: Svenska i tiden - verklighet och vision . Red. Åhl, H. Nationellt Centrum, HLS Förlag. S. 109-120*.

Håkansson, G. (2000). "Svenska som förstaspråk och som andraspråk. Likheter och skillnader". I: Svenska i tiden - verklighet och vision. Red. Åhl, H. Nationellt Centrum, HLS Förlag. S. 138-154*.

Håkansson, G. (2013). "Utveckling och variation- en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle . Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur. S. 153-170.

Namei, S. (1999). "Minoritetselevers ord- och begreppsutveckling på första- och andraspråket". I: Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs. Red. Axelsson, M. Stockholm: Rinkeby språkforskningsinstitut. S. 108-129*.

Prentice, J. & Sköldberg, E. (2013). "Flerordsenheter – ur ett andraspråksperspektiv". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur . S. 197-220 .

Sandwall, K. (2013). "Sfi i praktiken - om språklärande på praktikplatser". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur . S. 725-770.

Viberg, Å. (2004). "Lexikal utveckling i ett andraspråk". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur. S. 197-220*.


Referenslitteratur

Viberg, Å. (2000). "Svenskt OrdNät - Lexikon på dator som modell för ordförrådet i hjärnan hos infödda talare och andrapråkslärare". I: Svenskan i tiden - verklighet och vision. Red. Åhl, H. Nationellt Centrum, HLS Förlag. S. 287-305.

Viberg, Å. (2007). Vägen till ett nytt språk. Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv. Stockholm: Natur & Kultur. S. 30-55, 86-131.


 

Fastställd av Fakultetsnämnden vid Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, 2015-06-18