Dnr: 2007/46
Fakultetsnämnd Lärande
SamhällskunskapLitteraturlista
Gäller från och med vt 2014
Kurskod: SHA004
Samhällskunskap 4, 30.0 hp
(Civic Studies Advanced Course 4, 30.0 ECTS)
Utbildningsnivå: avancerad nivå
Delkurs 1. Ämnesteoretiska och didaktiska perspektiv på demokrati, (7,5 hp)
Böcker
Beckman, Ludvig. Demokrati och kompetenskrav. Barn och ungdomar och rätten till politiskt inflytande. Lund: Studentlitteratur, 2003, 16 sid. Kap. 3 I: Jonsson, Britta; Roth, Klas. Demokrati och lärande.Bernmark-Ottosson, Ann. Demokratins stöttepelare . Karlstads University Studies 2005:7, 171 sid (hämtas:avhandling.se). Kap. 3, 5, 6 och 7.
Broman, Anders. Att göra en demokrat. Demokratisk socialisation i den svenska gymnasieskolan. Karlstad University Press: 2009;41, 74 sid (hämtas: avhandlingar.se). Kap. 2, 3, 4, 8 och 9.
Bronäs, Agneta. "Jonsson, Britta; Roth, Klas. Demokrati och lärande". I: Demoratins ansikte - vilken bild av demokrati visas i samhällskunskapsböcker för gymnasiet?. Lund: Studentlitteratur, 2003, 23 sid.
Dahl Robert A. Demokratin och dess antagonister. Stockholm: Ordfront, 40 sid. Kap. 3-5, 8-9, 15-16.
Dewey, John. Demokrati och utbildning. Göteborg: Didalos, 1998, 19 sid.
Eriksson, Cecilia. Det borde vara att foket bestämmer. En studie av ungdomars föreställningar om demokrati (laddas ner från webbsidan). Örebro: Örebro studies in Political Science 16, 2006, 133 sid. Kap. 1, 4, 5, 6 och 7.
Gundem, Björg. Läroplansarbete som verksamhet. Red. Uljens, Michael. Didaktik-teori, reflektion och praktik. Lund: Studentlitteratur, 1997, 25 sid.
Klafki, Wolfgang. Kritisk-konstruktiv didaktik. Red. Uljens, Michael. Didaktik-teori, reflektion och praktik. Lund: Studentlitteratur, 1997, 12 sid.
Långström, Sture ; Virta, Arja. Samhällskunskapsdidaktik. Utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur, 2011, 278 sid.
Marton, Ference. Mot en medvetandets pedagogik I . Red. Uljens, Michael Didaktikteori, reflektion och praktik. Lund: Studentlitteratur, 1997, 20 sid.
Teorell, Jan. "Demokrati och deltagande, Tre ideal i teorin och praktiken". Red. I M.Gilljam & J. Hermansson. Demokratins mekanismer. Malmö: Liber, 21 sid.
Thelander, Nina. We are all the same, but...: Kenyan and Swedish school children´s views on children´s rigths. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-4112, 102 sid . Kap. 7, 8, 9 och 10.
Häften
Mänskliga rättigheter. Konventionen om barnets rättigheter (hämtas: regeringen.se). Utrikesdepartementet.Dokument
Läroplan förgrundskolan, förskoleklassen och fritidshemmen, 2011 .Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011.
Politik i skolan. Serie: Stödmaterial. Löpnummer: 2004-12. Hämtad: http:/www.skolutveckling.se/publikationer/nya_publ.shtml . Myndigheten för skolutveckling, 2004.
Information
Ytterligare litteratur bestäms i samråd med examinerande lärare.2. Forskning om individ, samhälle och skola, (7,5 hp)
Böcker
Ambjörnsson, Fanny. I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer. Stockholm: Ordfront, 2004, 354 sid.Bryman. Alan. Samhällsvetenskakliga metoder. Malmö: Liber, 2011, 504 sidor .
Dewey, John. Demokrati och utbildning. Göteborg: Didalos, 1998, 85 sid. Kap. 1-6.
Englund, Tomas. "Skolan och demokratin - på väg mot en skola för deliberativa samtal?". Lund: Studentlitteratur, 2003, 21 sid. Kap. 3 i Jonsson, Britta/Roth, Klas. Demokrati och lärande..
Gustavsson, Bernt. "Demokrati, identitet och bildning". Studentlitteratur, 2003, 24 sid. Kap. 4 i Jonsson, Britta/Roth, Klas. Demokrati och lärande.
Lödén, Hans. "Jag är på papperet svensk, men ......" Kritiska händelser, identitet och politiskt engagemang hos gymnasister i Sverige. *. Karlstads universitet, 146 sid.
Roth, Klas. "Valfrihet, gemenskap och deliberativa samtal". Studentlitteratur, 2003, 25 sid. Kap. 1 i Jonsson, Britta/Roth, Klas. Demokrati och lärande.
Sörbom, Adrianne. När vardagen blir politik. Stockholm: Atlas, 2005, 160 sid.
Häften
Sörbom, Adrienne. "Den enskildes demonstrationståg". http://www.axess.se/svenska/arkiv/2003/nr9 *.Glans, Kay/Nerbrand, Sofia. "Avlatshandel utmärker dagens politiska konsumtion". http://www.axess.se/svenska/arkiv/2003/nr9 *.
Habermas, J. Teorin om det kommunikativa handlandet. Band 2: Tillkritiken av det kommunikativa handlandet; "Uppgifter för en kritisk samhällsteori". I S-E. Liedman (Red) Från Machiavelli till Habermas, 1992 *. Stockholm: Bonier.
Micheletti, M. "Krävande unga politiska konsumenter". Tvärsnitt 2004 nr 3 *.
Micheletti, Michele. "Shopping som politiskt uttryckssätt". http://www.axess.se/svenska/arkiv/2003/nr9 *..
Information
* Distribueras genom kursledningen. Ytterligare litteratur bestäms i samråd med examinerande lärare.
Fastställd av Fakultetsnämnd Lärande, 2007-05-14
Karlstads universitet 651 88 Karlstad
Tfn 054-700 10 00 Fax 054-700 14 60
information@kau.se www.kau.se