Reg No: LUN2014/15

 

Logotype of Karlstad University


Board of Teacher Education
Comparative Literature

Course Reading

Swedish and Swedish Teaching 1

Valid from autumn semester 2014

 

Course Code: SVGL01
Course Title: Swedish and Swedish Teaching 1
Svenska med didaktisk inriktning 1
Credits: 30
Degree Level: Bachelor


Subcourse 1: Literary Theory, Methods and Application, 7,5 hp

Skolverket. Gy 2011.

Skolverket. Lgr 11. Kursplaner och kunskapskrav för svenskämnet på högstadiet, 2011.

Skönlitterära verk samt artiklar och utdrag ur litteraturvetenskapliga och litteraturdidaktiska verk kan tillkomma, enligt lärares anvisning, till ett sidantal av max 400 sidor.

Aaslestad, Petter. Narratologi. En inforingi anvendt fortelleteori. Oslo: Landslaget for norskundervisning (LNU). Cappelen Akademisk forlag, 1999. ISBN 82-456-0251-5. Pages: 129.

Bergsten, Staffan & Elleström, Lars. Litteraturhistoriens grundbegrepp. Lund: Studentlitteratur, 2004. 2:a rev. upplagan. ISBN 91-44-04255-8. Pages: 212.

Bergsten, Staffan (red.). Litteraturvetenskap: en inledning. Lund: Studentlitteratur, 2002. 2:a rev. upplagan. ISBN 91-44-02332-4. Pages: 200 .

Claesson, Dick/Fyhr, Lars/Hansson, Gunnar D. (red.). Texter från Sapfo till Strindberg. Lund: Studentlitteratur, 2006. (Noveller och lyrik, ca 50 sidor). ISBN 91-44-03248-X.

Conrad, Joseph. Mörkrets hjärta. (Olika utgåvor). Se t. ex. Göteborg: Lindelöw, 2008. ISBN 978-91-85379-06-4. Pages: 118.

Euripides. Medea. (Olika utgåvor). Se t.ex. De grekiska tragedierna. Stockholm: Vertigo förlag, 2002. ISBN 9197309915. Pages: 53.

McCormick, Kathleen. The Culture of Reading and the Teaching of English. Manchester: Manchester University Press, 1994. (Kap. 3).

Tenngart, Paul. Litteraturteori. Malmö: Gleerup, 2008. ISBN 978-91-40-66408-2. Pages: 197.

Thavenius, Jan . Den motsägelsefulla bildningen. (Kap. 3), Stockholm: B. Östlings bokförlag Symposium, 1995. ISBN 91-7139-271-8. Pages: Ca 30.

Vulovic, Jimmy. Narrativanalys. Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-07884-7. Pages: 184.


Reference Literature

Sjöberg, Birthe. Dramatikanays: en introduktion. Lund: Studentlitteratur, 2006. ISBN 91-44-04656-1. Pages: 186.

Subcourse 2: Historical Survey of Western Literature, 7,5 hp

Artiklar och utdrag ur litteraturvetenskapliga och litteraturdidaktiska verk kan tillkomma, enligt lärares anvisning, till ett sidantal av max 200 sidor.

Algulin Ingemar & Olsson Bernt. Litteraturens historia i Världen. (Olika utgåvor). Stockholm: Norstedts, 1995. 4:e upplagan. ISBN 9172274344. Pages: Ca 200.

Almqvist, Carl Jonas Love. Ett verk per studiegrupp enligt lärares anvisning. Pages: Varierande.

Balzac, Honoré de. Pappa Goriot. 1835. (Olika utgåvor). Pages: Ca 270.

Bibeln. (Olika utgåvor). Pages: Ca 50.

Bremer, Fredrika. Familjen H***. 1830-31. Stockholm: Svenska Vitterhetssamfundet, 2000. ISBN 91-7230-094-9. Pages: 192.

Cervantes, Miguel de. Den snillrike riddaren Don Quijote av La Mancha: första och andra delen. (Jens Nordenhöks övers., olika utgåvor), Stockholm: Brutus Östlings bokförlag Symposion 2001. ISBN 978-91-7139-500-9. Pages: Ca 100.

Claesson, Dick/Fyhr, Lars/Hansson, Gunnar D. (red.). Texter från Sapfo till Strindberg. Lund: Studentlitteratur, 2006. ISBN 91-44-03248-X.

Delblanc, Sven/Göransson, Sverker/Lönnroth, Lars (red.). Den svenska litteraturen. Band 1-3. Stockholm: Bonnier, 1999. Se även samma verk band 1-7, Stockholm: Bonnier, 1993. Pages: Ca 100.

Flaubert, Gustave. Mme Bovary. 1856. (Olika utgåvor). Pages: Ca 330.

Goethe, Johann Wolfgang von. Den unge Werthers lidanden. 1774. (Olika utgåvor). Pages: Ca 140.

Molière. Tarfuffe. 1664 eller Misantropen 1666. (Olika utgåvor). Pages: Ca 100.

Racine, Jean. Fedra. (Oika utgåvor). Se t. ex. Riksteaterns utgåvor. www.riksteatern.se/templates/Form 1777.aspx. Pages: Ca 50.

Shakespeare, William. Ytterligare en pjäs, enligt lärares anvisningar.

Shakespeare, William. Hamlet. Ordfront, 2003. (Olika utgåvor). ISBN 91-7037-967-X. Pages: Ca 150.

Sofokles. Kung Oidipus. (Olika utgåvor). Se t. ex. De grekiska tragedierna. Stockholm: Vertigo förlag, 2002 . ISBN 9197309915. Pages: Ca 100.

Swift, Jonathan. Gullivers resor. 1726. (Olika utgåvor). Pages: Ca 400.

Voltaire. Candide. Nacka: Klassikerförlaget Steniq AB, 1997. (Olika utgåvor). ISBN 91-88680-46-0. Pages: Ca 180.


Reference Literature

Petersson, Margareta (red.). Världens litteraturer. En gränsöverskridande historia. Lund: Studentlitteratur, 2011.

Subcourse 3: Perspectives on Literature, 7,5 hp

Artiklar och utdrag ur litteraturvetenskapliga verk kan tillkomma, enligt lärares anvisning, till ett sidantal av max 200 sidor.

Skönlitteratur och övrig litteratur, enligt lärares anvisning, i en omfattning av max 2500 sidor.

Claesson, Dick/Fyhr, Lars/Hansson, Gunnar D. (red.). Texter från Sapfo till Strindberg. Lund: Studentlitteratur, 2006.

Lagerlöf, Selma. Gösta Berlings saga. Stockholm: Bonnier, 2005. (Olika utgåvor). ISBN 9100107425. Pages: Ca 400.

Subcourse 4: Reading Strategies and Contemporary Fiction, 7,5 hp

Artiklar och utdrag ur litteraturvetenskapliga verk kan tillkomma, enligt lärares anvisning, till ett sidantal av max 200 sidor.

Ett urval av samtida skönlitterära och multimodala texter.

Bäckman, Stig. "Litterär kompetens. Ett försök till litteraturdidaktisk begreppsutredning". In: Litteraturdidaktik. Texter om litterär kompetens och lyrik i skolan. Edited by Bäckman, Rooswall, Torell & Wolf. Mitthögskolan , 1998. Sid. 81-92.

Iser, Wolfgang. "Läsprocessen - en fenomenologisk betraktelse". In: Modern litteraturteori del 1. Edited by Entzenberg, Claes och Cecilia Hansson. Lund: Studentlitteratur, 1993. Sid. 319-341.

Persson, Magnus. Den goda boken: samtida föreställningar om litteratur och läsning. Lund: Studentlitteratur, 2012. Pages: 230.

Tengberg, Michael. "Läsarter och lässtrategier i skolans litteratursamtal". Didaktisk tidskrift. No 4, volym 18, 2009.


Reference Literature

Ahlstedt, Eva & Karlsson, Britt-Marie. Den tvetydiga pakten. Skönlitterära texter i gränslandet mellan självbiografi och fiktion. Göteborg: Romanica Gothoburgensia/Acta universitatis Gothoburgensis. ISBN 978-91-7346-700-1. Pages: 354.

Jansson, Bo G. Episkt dubbelspel. Om faktionsberättelser i film, litteratur och tv. Uppsala: Hallgren & Fallgren. Pages: 213.

Koppfeldt, Thomas. "Narrativitet och lärande". In: Berättelse och kunskap. Slutrapport nr 2 från Kollegiet för forskning och utvecklingsarbete på det konstnärliga området. Stockholm:: Dramatiska institutet, 2006.

Leitch, Thomas. "Twelve Fallacies in Contemporary Adaptation Theory". In: Criticism 45 . (2). 2003. Sid. 149-171.

Molloy, Gunilla. Reflekterande läsning och skrivning. Lund: Studentlitteratur, 1996.

Penne, Sylvi. Litteratur og film i klasserommet. Didaktikk for ungdomstrinnet of vidaregående skole. Oslo: Universitetsforlaget, 2010. Sid. 109-122, 127-137, 170-206, 208-216.

Petersson, Margareta (red.). Världens litteraturer. En gränsöverskridande historia. Lund: Studentlitteratur, 2011. Pages: 100.

Rosenblatt, Louise M. Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa. (Översättning Sven-Erik Torhell). Lund: Studentlitteratur, 2002. Pages: 256.

Smidt, Jofrid Karner. "En kritisk lesning av Wolfgans Isers resepsjonsestetikk". In: Tekstblikk - rapport fra forskersymposium for tekst- og litteraturpedagogikk. Edited by Maagerø, E. & Tønnesen, E. S. Nordisk ministerråd, 1999. Sid. 62-73.

Sumara, Dennis J. "Fictionalizing Acts: Reading and the Making of Identity". In: Theory in to Practice 37 . (3). 1998. Sid. 203-210.

Sørensen, Birte. Litteratur: Forståelse og fortolkning. Alinea A/S, 2001. (Kap. 10).

Torell, Örjan. "Resultat - en översikt". In: Hur man gör en litteraturläsare: om skolans litteraturundervisning i Sverige, Ryssland och Finland. Edited by Torell, Örjan. Härnösand: Mitthögskolan i Härnösand, 2002. Sid. 74-100.

Torell, Örjan (red.). Hur gör man en litteraturläsare: om skolans littteraturundervisning i Sverige, Ryssland och Finland. Härnösand: Mitthögskolan i Härnösand, 2002.

Årheim, Anette. När realismen blir orealistisk. Litteraturens "sanna historier" och unga läsares tolkningsstrategier. Växjö: Växjö University Press, 2007.


 

Approved by the Board of Teacher Education, 17 February 2014